ADCN zoekt John de Mol

De ADCN is op zoek naar topper uit het vak, die van Nederland één creative agency kan maken. De topper die ze zoeken hoort een bureau te runnen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Visie en strategie zijn goed. Maar voor de uitwerking wordt de verkeerde conclusie getrokken. Lode Schaeffer kondigde een aan.
Eerst de analyse: Nederland heeft een probleem. Want in andere landen wordt Nederland minder en minder gezien als een creatief (reclame)land. Goede analyse.
Tweede deel van de analyse: Nederlandse bureaus gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Mwah. Dat zal zo zijn, maar is dat in andere landen echt anders?
Oplossing: we zoeken een kei van een directeur voor de ADCN. Want dan kan deze persoon doen wat alle (reclame)creatieven blijkbaar niet kunnen, namelijk: van Nederland één groot creatief bureau maken.
Dit is een goedbedoelde, maar verkeerde oplossing.

Kijk even naar de Nederlandse tv-wereld. Heeft Nederland in het buitenland zo'n fantastisch imago op tv-gebied vanwege de OTP (de club van onafhankelijke Nederlandse tv-producenten)? Of vanwege John de Mol en Reinout Oerlemans?
Precies.
Het buitenland gaat ons weer tof vinden als extreem goede reclame maken vanuit ongelooflijk goede bureaus, die worden geïnspireerd en aangevuurd door hele grote reclamemakers.

Een buitengewoon competente directeur van de ADCN (die vast wordt gevonden) gaat ongetwijfeld mooie resultaten boeken. Leuke prijsuitreikingen organiseren, de site verbeteren, lobbyen bij de BVA.
Maar die directeur is níet de man/vrouw die ons reclame-imago oppoetst. Maar je gaat niet op zoek naar de John de Mol van de reclame. Die moet namelijk campagnes bedenken en ondernemen.
Deze actie lijkt op het afschuiven van de verantwoordelijkheden door de Nederlandse reclamebusiness.

Wat is de oplossing dan wel? Het is geen origineel idee, maar stop met het ondernemen in te kleine bureaus. De grote internationale klanten zien je echt niet staan op deze manier. De beste reclamemakers moeten, zoals eerder in de geschiedenis is gebeurd, bij elkaar kruipen en een echt bureau van enige omvang neerzetten (dat kost twee jaar). En dan briljante campagnes maken.
Ga nou niet jaren verspillen in de hoop dat de ADCN iets doet waarvoor de ADCN niet op aarde is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie