Asociale anti-rookreclame heeft meer effect

We worden de laatste tijd doodgegooid met antirokencampagnes. In die campagnes worden allerlei verschillende thema’s aangeroerd. Onderzoek wijst uit dat het inspelen op de (a-)sociale aspecten meer zoden aan de dijk zet dan appeleren aan de gezondheidsrisico’s.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De tabaksreclame mag dan in grote delen van de wereld in de ban zijn, dat betekent niet dat de communicatie rondom het roken van de baan is. Want nu wordt er volop gecommuniceerd tegen het roken.
Maar wat is nu de meeste effectieve methode om de jeugd van het roken te weerhouden? Om daar achter te komen, zijn bijna 200 advertenties en commercials voorgelegd aan ruim 1600 jongeren. De uitingen waren gerangschikt naar verschillende thema’s, en de jongeren kregen onder meer de vraag door welke advertenties en commercials ze zich het meest aangesproken voelden. De voorlichting over de gezondheidsrisico’s van het roken maakte weinig indruk. Ook de uitingen waarin de tabaksindustrie aan de schandpaal werd genageld, scoorden niet hoog.
Meer overtuigingskracht ging uit van de campagnes die wezen op de sociale aspecten van het roken. De desbetreffende campagnes wezen erop dat je als roker anderen tot last kunt zijn en dat je in de ogen van veel leeftijdgenoten een ‘loser’ bent als je rookt. Blijkbaar vinden veel jongeren hun gezondheid minder belangrijk dan hun eigen image, en dat is iets waar toekomstige voorlichtingscampagnes rekening mee kunnen houden.

< SIZE=1>Bron: Journal of Marketing<#/FONT>

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie