Dalende inkomsten TMG in eerste kwartaal

Het bedrijfsresultaat (ebitda) van de Telegraaf Media Groep daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met een kwart.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 7,6 miljoen euro. De omzet daalde met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 124 miljoen euro. 

Het Telegraaf-concern had ook in het eerste kwartaal te kampen met de moeilijke economische omstandigheden, zo meldt het uitgeefconcern in een trading update. De advertentie-en oplage-inkomsten daalden verder. Om tegenwicht te bieden aan deze ontwikkelingen heeft TMG verder geïnvesteerd in verkoop en promoties. Dat betekent hogere verkoopkosten. Dat ging in het eerste kwartaal nog duidelijk ten koste van de marges, maar TMG verwacht hiermee in de toekomst de trend van dalende omzetten te kunnen keren. Zo is mede in combinatie met de iPad-actie bij De Telegraaf een stijging van meer dan 50.000 combinatieabonnementen gerealiseerd. 

Oplage-inkomsten
De oplage-inkomsten daalden in het eerste kwartaal met 2,5 miljoen naar 66,3 miljoen euro. Bij dagblad De Telegraaf is sprake van minder abonnementen en een lagere losse verkoop. Sinds het vierde kwartaal doet de onderneming significante extra investeringen met als doel de daling van de oplage te keren.


Advertentie-inkomsten
De advertentie-inkomsten daalden met 4,7 miljoen. Van negatieve invloed in de vergelijking is dat Pasen, met traditioneel meer advertentie-inkomsten, in 2013 in het eerste kwartaal viel en dit jaar in het tweede kwartaal. Ook werd in het eerste kwartaal van vorig jaar de abdicatie van toenmalige koningin Beatrix aangekondigd, wat een positief effect had op de advertentie-inkomsten.

Andere media Telegraaf
Bij de landelijke media dalen de opbrengsten, zo meldt TMG. De vorig jaar ingezette strategie om via de merken de medewerkers meer ruimte voor ondernemerschap te bieden, krijgt volgens TMG steeds verder vorm. Bij de lokale media is de verdere integratie van regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen en Dichtbij.nl in voorbereiding. &;De proef met een betaalmuur met premiumcontent bij het Haarlems Dagblad biedt perspectief om dit ook bij de andere regionale dagbladen uit te rollen.&;

Over de van de regiokranten met die van NDC wordt in de trading update niets gezegd.
 
Sky Radio wist de stijging van haar luistercijfers door te zetten in het eerste kwartaal. Voor Radio Veronica zal 2014 een transitiejaar zijn door de wijziging van het format in het najaar van vorig jaar. Keesing Media Groep boekte goede vorderingen met de reorganisatie in Nederland en de integratie van de activiteiten in Frankrijk. Momenteel worden nieuwe distributiepunten aangesloten in Duitsland en Spanje.

Tweede helft 2014
In de tweede helft van 2014 zullen ook de effecten van de reorganisatie zichtbaar worden, zo is de verwachting. De in 2013 getroffen kostenreductiemaatregelen zorgden voor ruim 9,9 miljoen lagere bedrijfslasten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. Het totale pakket aan maatregelen zal dit jaar vooral effect hebben op het resultaat vanaf de tweede helft van 2014. De extra verkoop- en promotieactiviteiten die zijn ondernomen om de aanhoudende druk op de inkomsten te beperken, moeten hun vruchten afwerpen. Die operatie zorgde ervoor dat de kosten vorig kwartaal bijna 10 miljoen euro lager waren dan een jaar eerder.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie