Premium

Is de burger van New York Pizza en top of een flop?

De hamvraag: wie gaat de burger bestellen?

Tekst: Diede van Delft*

New York Pizza komt met een nieuw concept: de Burger Kitchen. Verse, zelfgemaakte, luxe hamburgers zonder E-nummers. Deze luxe hamburgers worden gemaakt van 100 procent rundvlees en ‘vers én warm thuisbezorgd’. Mooie woorden van de pizzabakkers.

Dat de vraag naar verse burgers van kwaliteit gestegen is, zie je terug in de vele hippe burgertentjes. Maar bestaat deze behoefte ook in het bezorgsegment? En belangrijker, is New York Pizza de aangewezen partij om deze behoefte te vervullen?

Is een burger innovatief? Niet echt, als we Nederlanders mogen geloven. Slechts één op de zeven vindt deze nieuwe service uniek. Deze service is slechts bij een vijfde van de Nederlanders bekend. Zelfs onder mensen die wel soms of vaker eten bestellen kent slechts 27 procent de service. Een puntje van aandacht voor de marketingafdeling.

En kan New York Pizza lekkere, eerlijke en verse burgers maken? Lekker? Dat gelooft slechts een kwart van de Nederlanders. Eerlijkheid en versheid zijn geloofwaardiger. Daarbij moet wel gezegd worden dat mensen die wel eens eten bestellen meer vertrouwen hebben in de keuken van New York Pizza, dan mensen die nooit iets bestellen. Niet-klanten zijn overtuigd van de superioriteit van hun huisgemaakte burgers, of eten überhaupt geen vlees.

Hamvraag

Dan de hamvraag: wie gaat de burger bestellen? Van mensen die nooit eten bestellen hoeft New York Pizza niet te verwachten dat zij door de nieuwe burger en masse om zijn. Slechts één op de vijftien zou dit overwegen. De prijs maakt daarvoor niets uit. Nederlanders die vaker eten bestellen lijken een logischere doelgroep. Van hen geeft 33 procent aan interesse te hebben. Na vermelding van de prijs blijft 20 procent van de bestellers enthousiast.

Conclusie

Ondanks dat de Kitchen Burger geen innovatief en baanbrekend concept is, staan Nederlanders er wel voor open. Het imago dat New York Pizza probeert te creëren, lijkt in ieder geval wel geloofwaardig onder mensen die vaker eten bestellen.  Ons oordeel? De Kitchen Burger past prima in het aanbod als leuke afwisseling in het bestellen, maar wordt bij New York Pizza nog overschaduwd door hun core business: pizza’s.

 

*Diede van Delft is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie