Digitale Nota: meest onderschatte marketingkans!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De FINBOX, nu nog bekend onder de naam , biedt prachtige kansen voor de marketeer. Niet alleen is de digitale factuur een belangrijke afsluiting van het marketing en salesproces, de volgende marketingactie is slechts één muisklik verwijderd. Ik durf zelfs te stellen dat de digitale factuur de meest onderschatte marketingkans is.

Op 15 februari start een massamedia campagne om Digitale Nota (opnieuw) grootschalig onder de aandacht te brengen van de consument. De mediacampagne bestaat uit een TV-commercial en een online campagne. Met deze marketingcampagne wordt direct de nieuwe naam geïntroduceerd: FINBOX-uw financiële inbox binnen internet bankieren. Een mooi ogenblik om de marketingkant van dit fenomeen eens te belichten.

Zoals ik eerder beschreef in een over integrated marketingcampagnes is het managen van een direct marketingcampagne een proces waarin veelal de volgende stappen worden doorlopen.

1. Het begint binnen een organisatie met het creatieve proces, een database en een actie.
2. Vervolgens moet de weg naar de doelgroep worden gevonden door het inrichten van de communicatiekanalen. We willen echter niet alleen zenden, maar vooral de dialoog aan gaan.
3. Er zullen daarom diverse responskanalen ingericht moeten worden.
4. De respons moet worden opgevangen en zal tot een volgende stap in de keten leiden. Dit kan het mailen van informatie of een contract zijn, het versturen van een premium of het maken van een afspraak (eventueel met een derde partij).
5. Uiteindelijk zal er aan het einde van het proces een factuur uit gaan.

Integrated marketing als geautomatiseerd proces
Het aantal in te richten kanalen bepaalt de breedte van een campagne en het aantal stappen in de keten is de lengte van een campagne. Het geheel kunnen we integrated marketing noemen. Het is belangrijk dat dit gehele proces, en dus ook de factuur, goed georganiseerd en geautomatiseerd verloopt. Dit vereist de nodige IT inspanningen en afstemming van diverse disciplines binnen een organisatie. Deze afstemming is essentieel voor het slagen van een marketingcampagne.

Juist Digitale Nota, of FINBOX, biedt een uitgelezen kans om dit proces geheel geautomatiseerd te laten verlopen, inclusief alle die deze manier van betalen toch al biedt. Outsourcen bij een gespecialiseerd bureau kan overigens een prima oplossing zijn.

De FINBOX als einde en als start van een campagne
Het betaalproces van een factuur is een belangrijke gebeurtenis. Je wilt het goed organiseren en geen onnodige fouten maken. Een factuur heeft per definitie de volle aandacht van de ontvanger. Een marketingactie op de factuur dus ook. En als deze actie op een digitale factuur staat betekent dit dat deze actie slechts één muisklik weg is. En zeker als de klanttevredenheid hoog is en het aanbod relevant, is de kans op een hoge clickrate aanzienlijk. Op deze manier kan FINBOX het ideale eindpunt zijn van een goed marketing en salesproces en direct de start van een nieuwe marketingcampagne. Een prachtige marketingloop is een feit en alle stappen zijn meetbaar en dus tijdens een campagne te verbeteren. Ik zou zeggen: tijd voor die doorbraak van de combinatie van marketing en digitaal factureren!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie