Drastische maatregelen werken

In economisch slechte tijden zijn alleen de zwaarste marketingmiddelen goed genoeg. Een paar voorbeelden van ‘keiharde’ instrumenten met navenante werking.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Joan Records, het bedrijf achter de succesvolle klassieke cd-series van Kruidvat, doet het met Premium Discounting. Actieproducten worden op de markt gezet volgens een formule waarin positionering (iets totaal nieuws c.q. onverwachts in de markt zetten), kwaliteit (men wil ook door professionals serieus worden genomen), verpakking en pr (het moet eruitzien als een echt merkartikel), en prijs (hoge oplagen maken de producten supergoedkoop) de hoofdrol spelen.

Chairman David Neeleman van Jetblue Airways zet al zijn kaarten op Human Pricing. Hij heeft zijn bedrijf gegrondvest op ‘bijbelse’ waarden als zekerheid, veiligheid, integriteit, vreugde en hartstocht en behandelt al zijn werknemers gelijk, houdt van zijn klanten en stelt zich open voor iedereen. Daarbij is hij niet bang voor de nieuwste technologische snufjes, zweert hij bij mond-tot-mondreclame en heeft hij een heilig geloof in het belang van het cruciale eerste jaar.

Procter & Gamble ten slotte sloeg een grote slag met Innovations Pushing. Het kocht de spinbrush, een door het in 1998 opgerichte bedrijf dr. Johns Products ontwikkelde, hippe en supervoordelige (want nauwelijks duurder dan een gewone borstel) elektrische tandenpoetser. Met deze actie heroverde P&G in één klap zijn toppositie in de mondhygiënemarkt.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtsschaft<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie