Een fusie is nog geen samensmelting

Fusies zijn aan de orde van dag in de directmarketingsector. Maar als het stof van de samenvoeging eenmaal is neergedaald, blijkt dat de verschillende bedrijfsculturen lang niet altijd geruisloos samengaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook als er geen (al dan niet gedwongen) ontslagen vallen, lokt een fusie altijd onrust en verzet uit. Mensen laten zich nu eenmaal niet zonder slag of stoot uit hun vertrouwde werkomgeving halen en de eigen bedrijfscultuur blijkt vaak veel taaier dan de fusiepartners dachten. Groepsgedrag is meestal verrassend sterk verankerd, collega's hokken het liefst bij elkaar en mengen zich niet met het personeel van de fusiepartner. Dit soort mechanismen is moeilijk te voorkomen, maar wel enigszins in te dammen door direct in het begin een aantal maatregelen te nemen. Allereerst is absolute duidelijkheid geboden, met andere woorden: niet net doen alsof iedereen gewoon door kan gaan met zijn oude manier van werken. Ook is het belangrijk dat het middenmanagement al in het stadium van de voorbereidingen zijn verantwoordelijkheid neemt. En last but not least mag er geen misverstand over be-staan dat de fusie onontkoombaar is, en dat men dus best sceptisch mag zijn, maar dat er geen weg terug is. In een volgende fase zijn bijeenkomsten met het hele bedrijf nuttig, zodat iedereen op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen en in de gelegenheid is om vragen te stellen en zorgen te uiten. En verder: heikele onderwer-pen niet schuwen en steeds een positieve agenda uitzetten!

< SIZE=1>bron: Campaign<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie