Fabrikanten stoppen verkoop suikerhoudende frisdrank op scholen

In 2019 zijn alleen nog maar light - of laagcalorische frisdranken (en waters) te koop op scholen.

De Nederlandse frisdrankproducenten stoppen uiterlijk eind 2018 met de verkoop van suikerhoudende frisdranken op middelbare scholen. Vanaf dan zijn er op middelbare scholen alleen water en frisdranken zonder of met maar weinig calorieën te koop.

'We willen bijdragen aan oplossing'
Directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) Raymond Gianotten zegt dat de frisdrankproducenten graag willen bijdragen aan oplossingen om obesitas onder jongeren te laten dalen. Daartoe zijn er ook al geen marketingactiviteiten meer gericht op kinderen tot 13 jaar en is de frisdrankindustrie bijvoorbeeld niet actief op lagere scholen.

Verplichtingen
De hele Europese frisdrankindustrie sprak eerder af ervoor te zorgen dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar zogenoemde laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden. In Nederland hebben frisdrankproducenten nu nog te maken met lopende verplichtingen, waardoor voor hier de uiterste datum op eind 2018 is gezet. 'Als het eerder kan, zullen we het eerder doen', aldus Gianotten.

Zoetstoffen veilig
Het aantal calorieën in frisdranken kan worden beteugeld door zoetstoffen in te zetten. 'Die zijn volkomen veilig bevonden. Daar is absoluut niets mis mee', antwoordt Gianotten op de vraag of die niet ook ongezond zijn. 'Daarmee zeg ik niet dat light frisdrank gezond is. Gezond is een appel. Onze producten zijn bedoeld om van te genieten.'

Niet ver genoeg
Voedselwaakhond foodwatch vindt het een stap in de goede richting, maar pleit ervoor dat scholen zelf gezond beleid gaan voeren. 'De extreem zoetste frisdranken worden nu weggehaald. Dat is een stap in de goede richting. Maar blikjes met vier suikerklontjes blijven in de automaten en ook lightdranken zijn niet onomstreden en horen dus niet in scholen thuis. Scholen horen daar zelf gezond beleid op te voeren en dit soort besluiten niet over te laten aan de frisdrankindustrie die alle belang heeft om frisdrank te blijven verkopen.'

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie