'Fuck no' was 2014. 2015 is 'Shit Yeah'

#SXSW15: Michael Nieling van Ocupop over het belang van 'ja' zeggen tegen een avontuur.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Ivo Kleppe 

Koop een digitale spiegelreflex camera, kies de leukste persoon uit je Facebook vriendenlijst en trala, een fotoshoot is geboren. Of ga naar een willekeurige stocksite met Wordpress en Joomla templates, spendeer wat uurtjes op je zolderkamer en hoppa, klaar is de website voor je vaders bedrijf. Een nieuw logo? Maak je net zo makkelijk zelf. Kortom, waarvoor heb je überhaupt nog een (reclame)bureau nodig? Iedereen kan alles zelf.

Leve het amateurisme. Dat was de boodschap die Michael Nieling verkondigde op SXSW14 in zijn presentatie, getiteld "How to say Fuck No to client and have them love you". Fuck No. Behalve de titel van zijn presentatie is Fuck No de samenvatting van een werkstijl die draait om ‘het durven nee zeggen’ en het verdedigen van de daarbij behorende keuzes.

Dat was toen. Dit jaar staat Nieling  weer op het podium en vertelt hij op zoek te zijn gegaan naar een positievere benadering van zijn werkstijl. Die is er nu en laat zich kort maar kracht samenvatting in ’.

Shit Yeah gaat over de keerzijde van nee. En daarmee over het avontuur dat zich ontvouwt als je je stort in een nieuwe opportunity.  Want, zegt Nieling: ‘Nothing comes from no’. De surfdude met zongebleekte blonde lokken en onvermijdelijke beanie moet het dit jaar hebben van z’n energie, charisma en foto’s van z’n kinderen die aanleiding zijn van grappige quotes waar je om kan lachen en voor kan klappen.

De eerste anecdote, verhaalt over de eerste keer dat hij ‘Shit Yeah’ zei. Dat was in de Jaren ’90, toen Nieling - volgens eigen zeggen - één van de slechtse snowboardprofs was. De baas van zijn toenmalige pro-team wilde een website laten bouwen voor $5000. Nieling - ‘not fully aware of what&;s going on in the room&; -  roept: ‘Fuck no. I&;ll do it for 500 dollar’. De baas kijkt hem verbaasd aan en vraagt of hij dat wel kan: ‘Shit Yeah’ was zijn antwoord.

Dat was het begin van een avontuur dat Nieling – die natuurlijk niets wist van webdevolopment -  via een bibliotheek vol handboeken bracht tot twee filialen van zijn bureau ; één op het immer chille Hawaii en één in Milwaukee. Ocupop is verantwoordelijk voor onder andere het logo van Burton Snowboards. Dus ja zeggen werpt absoluut z’n vruchten af.

Dat blijkt ook uit z’n verhaal over z’n tweede bezoek, alweer een paar jaar geleden aan SXSW. Toen hij – met een onvermijdelijke kater – in de bus instapte en ja zei tegen iemand die een praatje wilde maken, kwam er opnieuw een wending in z’n leven die hem  nieuwe opportunities bracht, waaronder samenwerking met Mozilla.

Kortom: ‘Say yes to start an adventure, say no if people are asking too much’.

En dat geldt niet alleen voor zakelijke uitdagingen, ook in het privéleven gaat het om het evenwicht tussen ja en nee. Nieling sluit af met een verhaal over z’n hond, die ondanks een supersnelle reddingsactie van z’n vriendin korte tijd later alsnog later overlijdt door een val in het water.

Een triest verhaal, maar met een postieve afloop, want het levert hem een belangrijk inzicht over zijn vriendin:  als zij haar leven al wil wagen voor zijn hond, hoe hard zou ze dan wel niet haar best doen  voor hem zelf? Die toenmalige vriendin was voor hem  duidelijk ‘potentieel trouwmateriaal’. En daarmee ‘the best thing I ever said ‘shit yeah’ to’.

Af en toe moet je ja zeggen en risico nemen. Want met alleen &;nee&;kom je nergens, zeker niet in Austin.

Ivo Kleppe is Digital Media Manager bij Tam Tam.

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie