(Gastblog) 5 tips voor social media in B2B

Door Ayman van Bregt SMP

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Social media is niet meer weg te denken uit het medialandschap en is ook steeds meer een startpunt bij het zaken doen tussen bedrijven. In Nederland zijn bijvoorbeeld dagelijks 4,3 miljoen mensen actief op Facebook en 1,5 miljoen mensen op Twitter (). Voor bedrijven in een B2B markt biedt dit kansen en (in veel gevallen ook) noodzaak om aanwezig te zijn.

Op LinkedIn zijn in Nederland meer dan 3 miljoen mensen aanwezig (bron: LinkedIn Ads, december 2012). Met deze kritieke massa biedt social media kansen om zakelijk actief te zijn en er business-activiteiten mee te ondersteunen. Sterker nog, dagelijks zijn er al vele professionals die hun business ondersteunen met social media en in sommige gevallen is het defacto het primaire middel als startpunt van hun business. Social media kan bijdragen aan de ontwikkeling en het vergroten van het sociale kapitaal van organisaties.

Social media is sociaal kapitaal
Het sociale kapitaal van organisaties is gebaseerd op de relaties tussen mensen, derhalve kan social media in- en externe relaties tussen mensen ondersteunen. Relaties kun je ook laten groeien en uitbouwen door het geven van aandacht. Door geïnformeerd te zijn via social media kun je de aandacht op een relevante manier, gericht op de ander, (vorm)geven. De definitie van social media is voor mij dan ook: “Media waarmee je in staat wordt gesteld om je sociaal te kunnen gedragen, sociaal gedrag te stimuleren en te faciliteren tussen mensen, zodat je aandacht kunt geven aan voor jou relevante personen”.

Vijf tips om tot resultaat te komen
Tip 1
Mensen zijn gevoelig voor aandacht en social media wordt pas sociaal als je jouw aandacht dan ook bewust en oprecht geeft. Neem op regelmatige basis de tijd om te kijken wat je netwerk allemaal doet, bijvoorbeeld aan de hand van tweets of via de updates op LinkedIn, en reageer wanneer je dit zinvol acht.

Tip 2
Activeer anderen om je heen door bijvoorbeeld mensen uit je netwerk te introduceren als iemand op zoek is naar specifieke expertise of klanten als 'ambassadeur' in een bericht te noemen op het moment dat je reageert op een vraag van een potentiële klant.

Tip 3
Er zijn al gesprekken gaande die voor jou interessant zijn om gesprekspartner in te worden. Door te monitoren op voor jou relevante woorden kun je aanknopingspunten vinden van gesprekken waar je graag deelgenoot van zou willen zijn.

Tip 4
Focus je op de inhoud bij zoveel mogelijk van je social media activiteiten. Door de inhoud voorop te stellen zul je minder commercieel overkomen en krijgen mensen een beter beeld van de kennis die je in huis hebt, wat kan bijdragen aan jouw reputatie.

Tip 5
Zorg dat je een professionele en herkenbare uitstraling hebt op alle platformen die je gebruikt. Verdiep je ook in hoe je jouw zichtbaarheid zo goed mogelijk kunt benutten. Zo zorgt bijvoorbeeld een compleet LinkedIn-profiel er ook voor dat je beter gevonden wordt via de zoekmachine van LinkedIn.

Een voorbeeld uit de praktijk
Het in London gevestigde ShipServ, een
maritieme marktplaats, heeft duidelijk resultaat behaald met de inzet van social media. In hun social media case behaalden zij de volgende resultaten:
- 150% Meer contactopnames via de website
- 50% Hogere conversie (van prospect naar suspect)
- 80% Vermindering campagnekosten
- 400% Verhoging van concrete opportunities
- Aantoonbare toename van de naamsbekendheid

Deze campagne kostte het bedrijf $30.000 en werd al na 3 maanden terugverdiend. De volledige case is hier duidelijk uiteengezet.

Verander je mindset
Als je zakelijk met social media aan de slag gaat om succes te behalen is het belangrijk om als marketeer een ander perspectief en vertrekpunt te nemen. In het geval social media in relatie tot business to business omgevingen is 'friends' niet direct van toepassing, maar wel 'business friends'. Stel daarom niet jouw merk en je zakelijke doelstellingen voorop, maar allereerst de relatie. Anders gezegd; Social media is about you and your (business) friends and not about you and your brands.

De ontwikkelingen gaan dusdanig snel dat het ook belangrijk is om bij te blijven. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door de dagelijkse tips & tricks van de te lezen.

Dit is een bijdrage uit de NIMA publicatie 'Marketingthema’s 2013, de visie van inspirerende experts' welke nu gratis is!

is Digitaal Strateeg bij de Nederlandse Social Media Academie (NSMA)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie