(Gastblog) Een luisterend oor

Door Jeanine Dijkhuis SMP

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De verkiezing en uitreiking van de NIMA AWARDS 2012 zijn achter de rug. Het was een succesvolle, interessante middag en avond in een prettige ambiance. Je zou de sfeer bijna intiem kunnen noemen, met zo’n netwerk van marketeers onder elkaar. De 250 aanwezigen brachten na de pitches van de finalisten hun voorkeursstem uit. Naast de uitslag van de vakjury, die van tevoren haar categoriewinnaars had gekozen aan de hand van uitgewerkte case studies, tellen de publieksstemmen voor 25% mee. De pitch kan dus op de finaledag zelf het verschil maken!

Een zaal vol conceptuele denkers
Er werd opvallend goed geluisterd naar de verhalen van de finalisten, die per persoon in exact 5 minuten uitlegden waarom zij met hun bedrijf het verschil maakten in 2012. Alle finalisten brachten op enthousiaste wijze het verhaal achter hun concept. Voor de marketeers in het publiek is het oneindig inspirerend te horen hoe andere organisaties hun doelen najagen. Ieder succes heeft een eigen verhaal. Een nominatie voor een NIMA AWARD is op zich uiteraard al een bewijs van positief onderscheidend vermogen. Meedoen is dus al een erkenning. Maar vandaag gingen ze uiteraard voor de winst, allemaal!

Authenticiteit werkt
Als er al een rode lijn in de pitches te ontdekken viel, dan was het wel de authenticiteit van iedere presentatie. Unieke mensen met unieke verhalen. Stuk voor stuk met een hoge gunfactor vanwege hun eigenheid. Want met meer van hetzelfde maak je immers niet het verschil. Wát is in 2012 de sleutel naar succes? Bestaat zo’n sleutel? Een goed luisteraar zal zijn opgevallen dat de instrumenten in de successtories allemaal zó te plaatsen zijn in de aloude marketingmix met de zes P’s. Mij viel op dat succesvol ondernemen in 2012 een soort ‘old school’ innoveren is. Het verschil werd gemaakt door op te vallen met extra betrokken Personeel, een nieuw soort Product tegen een goede Prijs, een nieuwe Presentatie, originele Promoties, service en snelle distributie op de juiste Plaats. Geen oude wijn in nieuwe zakken, maar substituten die op een nieuwe wijze gebracht worden. Wie dat zelf nog eens wil nagaan kan de pitches bekijken op http://www.youtube.com/playlist?list=PLagUm00L_Yr2tcxjkAOfoFRlYxpqAbjG_

Is marketing dood?
Op de vraag of marketing dood is, werd diverse malen ontkennend geantwoord. Maar we moeten onszelf wel blijven ontwikkelen om vernieuwing te brengen. Uit het onderzoek dat live gepresenteerd werd door Motivaction bleek dat momenteel niet meer dan 40% van de marketeers van mening is dat hij/zij zichzelf moet blijven ontwikkelen. Vooral de meer ervaren vakbroeders denken het allemaal wel te weten. Hoe moet dat dan met ‘lifelong learning’? Hoe kun je zelf inspireren als je alles al weet. Als je alles al gezien hebt? Een marketeer heeft NOOIT alles gezien. Een marketeer moet altijd kijken en luisteren naar nieuwe concepten. Marketing is: blijven ontwikkelen! Werken aan klantgerichte oplossingen in de eigentijdse marktdynamiek. Juist nu, in tijden van crisis en nivellering, is marktwerking dynamischer dan ooit. De marketeer zal door uitdagende salesdoelen meer en meer op scherp worden gezet! Kortzichtige bedrijven bezuinigen nu op onderzoek, onderwijs en creativiteit. Organisaties met de lange adem stimuleren juist nu waarde- en propositie ontwikkeling en stellen zich innovatie ten doel. Zodat wij nieuwe behoeften creëren. Hoe? Door te luisteren naar consumenten. En nee, die geven zelf niet het directe antwoord wat dit is. Zij consumeren. Ontwikkelen doen wij, de marketeers. Want het is een vak. Een vak van luisteren.

NIMA doet de marketing van de marketing
Staat NIMA als organisatie zélf ook model voor marketing? De marketingmix van NIMA, zo vertelde de nieuwe directeur Hans Oosterhuis, bestaat uit MKK. Merk, Kennis en Kennissen. Het merk NIMA is een instituut met een voorbeeldrol en dat schept verplichtingen voor vernieuwing. NIMA staat voor het verwerven, verspreiden en examineren van kennis. Een kennisbolwerk met een heel netwerk. Als jij als marketeer bij dit netwerk hoort, gaat NIMA je vast helpen om de ‘oude jas’ af te werpen en samen de marketing springlevend te houden. Graag tot volgend jaar!

Meer informatie op en via op Twitter.

Jeanine Dijkhuis is Marketeer bij het Nederlandse familiebedrijf Pon Automotive en NIMA-B eMarketing coach voor SRM.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie