(Gastblog) Het verschil maken in 2012

Door Jeanine Dijkhuis SMP Het beste nieuws van de NIMA AWARDS 2012 is dat de categorieën van vorig jaar zijn verdwenen. In 2011 werden de genomineerden ingedeeld naar hun onderscheidend vermogen op de deelgebieden duurzaam ondernemen, digitale marketing of klantgericht ondernemen. Mijn marketinghart maakte een sprongetje toen ik hoorde dat NIMA van mening is dat deze disciplines anno 2012 onderdeel zijn geworden van de marketingstrategie van iedere zichzelf respecterende organisatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Veel is vanzelfsprekend geworden
Inderdaad, tegenwoordig is de marketing georiënteerde organisatie digitaal goed vertegenwoordigd. Verkoopt behalve vanuit bricks ook door middel van clicks en is social responsive. Luistert niet meer naar klanten op de sofa van een onderzoeksruimte, maar voert online enquêtes, usability tests en eyetracking uit en heeft bovendien een community. De klant mag meepraten en het bedrijf luistert. We co-creëren met onze afnemers.

Ieder bedrijf die zijn doelgroep denkt te kennen, zegt dat de klant centraal staat. Iedere dag bij iedere activiteit. Als de klant toch nog klaagt terwijl alles in het werk is gesteld om de klanttevredenheid te verhogen, is er Webcare. Want social media heeft customer service voorgoed veranderd. Dus doet een twitterende werknemer onder vermelding van zijn eigen persoonlijke initialen een stapje harder voor jou (op Twitter heet niemand U) dan tot nu toe het geval was. Yes we care!

Om de stakeholders tevreden te stellen compenseert ook ieder bedrijf – van MKB tot multinational – zijn commerciële inhaligheid met weldoenerij voor het milieu of humaniteit. Het herplanten van bomen en de verbondenheid met kleinschalige sociale initiatieven.

Veelzijdige prestaties vereist
In 2011 namen de best practice bedrijven per categorie vereerd kennis van hun voorbeeldfunctie op een bepaald gebied. Tegelijkertijd knelde die heldenrol ook een beetje. Want behalve dat ze uitstekend presteerden in die ene verheven categorie, waren ze – zo vonden ze zelf – toch ook behoorlijk goed in de andere categorie(ën). Maar daar vielen ze net buiten de prijzen. Omdat hun prestaties daar net iets minder opvallend waren dan bij de concurrent. Het zette aan tot denken, tot twijfelen soms. Natuurlijk is een goed presterend bedrijf niet slechts in één onderdeel sterk. Vaak beheerst een winnaar juist meerdere onderdelen erg goed in plaats van één aspect uitstekend.

NIMA heeft dit jaar dan ook geheel terecht besloten dat duurzaamheid, digitalisatie en klantgerichtheid vanzelfsprekend zijn geworden. Ze zijn op organische wijze in het bedrijfsbeleid geïntegreerd. Uitblinken doe je over de volle breedte. Met een briljante marketingstrategie, een excellente visie en een door de klant gewenste uitvoering. Dán ben je succesvol.

Marketingbedrijf van het jaar
Net als vorig jaar is er ook dit jaar een prijs voor het Marketingbedrijf van het jaar. De hoofd award voor de beste marketingorganisatie die over een middellange periode een constante hoogwaardige prestatie levert die zich vertaald heeft in stijgende bedrijfsresultaten en die een inspiratie is voor marketingvakbroeders. Het thema van dit jaar is, u raadt het al: Make the difference!
De andere prijzen worden dit jaar verdeeld naar de levensfase waarin de organisatie verkeert. De awards gaan naar respectievelijk de beste marketing launch, marketing turnaround en een oeuvreprijs voor de marketing personality.

Oordeel zelf
Is het ook werkelijk zo dat de finalisten van 2012 uitstekend scoren op die categorieën van vorig jaar? Zijn ze als vanzelfsprekend duurzaam, digitaal, klantgericht én meer? Volg ze op hun weg naar het NIMA AWARDS 2012 event via en . Oordeel zelf en stem mee in de zaal, want ze gaan pitchen op 22 november aanstaande.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie