(Gastblog) Tex was Top!

Door Sandra Lopulalan SMP

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De NIMA AWARDS 2012 zijn uitgereikt en 300 marketeers waren erbij in het inmiddels vertrouwde Miele Inspirience Center in Vianen. Elk jaar weer is het een feest om hier te komen. Niet alleen vanwege de NIMA AWARDS. Ook niet vanwege het weerzien met al die mensen met wie je maar steeds geen afspraak geregeld krijgt omdat we allemaal zo druk zijn. Het draait natuurlijk uiteindelijk allemaal om de culinaire hoogstandjes van de Miele koks. Sushi schafte de pot dit jaar, rondgebracht door prachtige dames die moeiteloos paradeerden op acrobatisch hoge hakken.

De NIMA AWARDS waren anders dan anders, omdat er gekozen was voor het waarderen van een Marketing Launch, een Marketing Turnaround en een Marketing Company. De jury had haar oordeel al gegeven, maar de publieksstem was beslissend. In deze tijd van “X-factor”-achtige settings is het opvallend dat de “wow”-factor van de presentatie haast belangrijker lijkt dan de inhoud van de case.

Het Scheepvaartmuseum met een übercharmante Willem Bijleveld kon haast niet verliezen in de categorie Marketing Turnaround. De Portugese Marketing Director Adriana Hoppenbrouwer met haar kokette Máxima-achtige beschrijving van de archetypische Hunkemöllerklant als een oudebollige dame was weliswaar niet kansloos, maar tegen het enthousiasme en de dynamiek van Bijleveld ging Hunkemöller toch ten onder.

In de categorie Marketing Launch ging de prijs naar Eric Treurniet van 2theLoo. De beste ideeën zijn van de categorie “iedereen had het kunnen bedenken, maar wie doet het?” Schone toiletten op openbare plekken, iedereen wil het, maar waar vind je ze? Dat is de letterlijk schone taak van 2theLoo.

De award in de categorie Marketing Company ging naar Coolblue, het bedrijf van de gedreven oprichter Pieter Zwart. In zijn inspirerende pitch biechtte hij op een marketing budget van nul te hebben. Zijn beste reclame is uitmuntende klantenservice, waardoor zijn klanten zijn salesforce zijn.

Het hoogtepunt van de avond was de bekendmaking van de NIMA Oeuvreprijs voor de Marketing Personality. Niemand anders dan Tex Gunning viel deze eer te beurt. In een kort, nuchter en haast nederig dankwoord dankte hij zijn team, aan wie hij de award opdroeg. Gunning wordt geroemd om zijn visionaire kwaliteiten, zijn gepassioneerde inzet voor de wereld van morgen en het vermogen lange termijn doelen terug te vertalen naar de wereld van alledag en van alleman. Er zijn weinig mensen die dit zo voortreffelijk kunnen. Deze Oeuvreprijs zal zeker geen jaarlijks terugkerend evenement kunnen worden, simpelweg omdat er niet zoveel mensen van deze statuur zijn. .

Het was weer mooi, maar de wereld draait door! Wie is er inmiddels alweer bezig met een nieuwe briljante en effectieve case? Gaan we in 2013 meer culturele instellingen zien tijdens de NIMA AWARDS? Heeft de crisis onze creativiteit maximaal geprikkeld? We hebben weer een klein jaar om ervoor te gaan en hopelijk volgend jaar zelf op het podium te staan!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie