Hoe verder van de VS, hoe beter de communicatie

Hoe groter de afstand tot de VS, hoe beter bedrijven hun best doen om Amerikaanse institutionele beleggers te overtuigen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van British Columbia.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoek van dedat gepubliceerd wordt in het julinummer van ,  wijst uit dat er een relatie bestaat tussen de afstand van het land waarin een bedrijf opereert en de duidelijkheid van de (financiële) communicatie.

Buitenlandse pr-medewerkers doen beduidend beter hun best om duidelijke taal te schrijven en meer cijfermatige informatie te bieden dan hun Amerikaanse communicatiecollega’s, zo stellen de onderzoekers. Dat geldt voor zowel jaarverslagen als financiële persberichtgeving. Voor het onderzoek vergeleken de wetenschappers 3499 bedrijven die genoteerd staan aan de US Stock Exchange met een vergelijkbaar aantal Amerikaanse concurrenten. Ze beoordeelden de jaarverslagen en persberichtgeving onder meer op complexiteit van de zinnen en woordlengte. De resultaten weerspreken het gangbare idee dat buitenlandse bedrijven het moeilijker hebben in de Amerikaanse markt omdat ze meer moeite zouden hebben helder hun operations over het voetlicht te brengen, aldus de leider van het onderzoek professor Russell Lundholm.

Gebrek aan belangstelling
‘Onze resultaten suggereren dat buitenlandse firma’s anticiperen op een verwacht gebrek aan belangstelling van Amerikaanse aandeelhouders&;, aldus Lundholm. ‘Daarom gebruiken ze simpele taal en voorzien ze hun financiële communicatie van goede cijfermatige onderbouwing.’ Uit het onderzoek blijkt verder dat hoe groter het verschil is tussen de geldende beursregels in het thuisland en de Amerikaanse beursregels, hoe helderder de rapportage is. Volgens Lundholm en de zijnen zijn Amerikaanse beleggers eerder bereid hun geld te steken in een Canadees fonds, dan in een Brits. En eerder in een Brits dan in een Australisch. Met andere woorden: hoe groter de afstand, hoe geringer de bereidheid.  En dat vergroot in omgekeerde zin voor de buitenlandse firma’s de noodzaak om de financiële performance beter uit te leggen.

Luiheid

Grote vraag is natuurlijk: werkt het?  &;Ja&;, stellen de onderzoekers. Bedrijven die helderder taalgebruik hanteren trekken meer institutionele beleggers aan. Volgens Lundholm maakt een vergelijking per land duidelijk dat helderheid van rapportage leidt tot meer investeerders. ‘We vergelijken bijvoorbeeld twee Zuid-Afrikaansefondsen met elkaar, en dan blijkt dat het fonds met de helderste rapportage duidelijk meer institutionele beleggers heeft.’ De onderzoekers weerspreken dat de resultaten zouden wijzen op luiheid bij de Amerikaanse communicatieafdeling. Eerder is er sprake van pragmatisme. Lundholm; “Waarom zou je extra aandacht aan je communicatie besteden als dat niet nodig is?’

Professor Russell Lundholm’s studie: Restoring the tower of Babel: How Foreign Firms Communicate with U.S. Investors verschijnt in het julinummer van The Accounting Review 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie