‘IKEA heeft duurzaamste imago van Nederland’

IKEA, FrieslandCampina en Rabobank staan respectievelijk op de eerste, tweede en derde plaats in de Sustainable Image Index 2012.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is voor het derde jaar op rij dat het Zweedse woonconcern door Nederlandse consumenten als meest duurzaam wordt gezien. Ten opzichte van vorig jaar wisten AirFrance KLM, Essent en Rabobank hun positie sterk te verbeteren, terwijl Achmea, Apple en de Bijenkorf dit jaar de dalers zijn.

FrieslandCampina heeft een duurzame strategie geformuleerd, Route2020, die volgens de onderzoekers blijkbaar ook door de Nederlandse consument wordt herkend: het zuivelbedrijf stijgt vijf plaatsen naar nummer 2. Ook de nummer 3, Rabobank, stijgt fors: acht plaatsen. HEMA en Philips maken de top5 compleet. Bol.com blijft in de top10 ondanks een relatief lagere waardering van de Nederlandse consument voor de manier waarop het bedrijf omgaat met de ‘planeet’. Bol.com weet dat echter te compenseren op de andere drie factoren die duurzaamheidsbeleving bepalen: ‘People’ (mensen), ‘Persistence’ (bestuur) en ‘Performance’ (productkwaliteit). Nieuw in de top10 is Samsung, dat in elk geval in duurzaamheidsbeleving concurrent Apple ver achter zich laat. Onderaan de ranking vinden we organisaties als het Rijk (40), Shell (39) en TNT (38).

In de Sustainable Image Index (SII) wordt de beleving van duurzaamheid onder 1.050 consumenten gemeten. Het SII-onderzoek is erop gericht organisaties en hun merken houvast te bieden bij het ontwikkelen en verankeren van duurzaamheid in strategie en operatie. Daarom niet alleen gemeten wie het meest duurzaam is, maar ook wat een duurzaam imago maakt. Het onderzoek is een samenwerking tussen MindWorld, Survey Sampling International en Synergie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie