Investeer in Internal Branding

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Opvallend dat alle communicatie en van een bedrijf altijd naar buiten toe gericht is. Marketeers en communicatiespecialisten maken strategische plannen om de branding te versterken, ze denken dan vaak alleen aan de doelgroep consumenten. Als de doelgroep maar weet waar je voor staat?! Verbazingwekkend dat niemand zich afvraagt of de medewerkers wel weten waar de organisatie voor staat.

Een tijdje geleden moest ik een case voorbreiden voor een organisatie, ik kon de medewerkers allerlei vragen stellen over het bedrijf. Werkelijk niemand kon mij vertellen wat de en van het bedrijf is. Iedereen probeerde mij door te verbinden. Hoe kan je een bedrijf runnen als je mensen niet weten waar ze eigenlijk voor staan?

Om een goed imago/ branding op te bouwen, moet de internal branding net zo sterk, misschien sterker, zijn dan de externe communicatie. Het is de taak van de afdeling communicatie om een intern communicatieplan te maken en te implementeren. De communicatieafdeling zou op de hoogte moeten zijn van ideeën van de medewerkers, ze moet weten wat de medewerkers beweegt. De medewerkers moeten op hun beurt de sfeer en de visie van het bedrijf inademen en uitdragen. Naast salaris verdienen, hebben ze nog een belangrijke taak, namelijk het bedrijf als team op een hoger niveau te tillen. Dat is niet alleen van belang voor een betere bedrijfsethiek maar ook voor het bedrijfsimago. Wanneer een klant langs komt of belt bij een professioneel bedrijf, dan krijgt ie daar een goed gevoel bij. Het komt bij de klant niet goed over als hij geconfronteerd wordt met ongeïnteresseerde medewerkers die er eigenlijk geen zin in hebben.

Investeer tijd en geld om de medewerkers bij de beslissingen te betrekken en ze altijd in te lichten over managementzaken. Ze zijn het visitekaartje van je bedrijf.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie