Premium

J. Walter Thompson verliest BMW-account na 30 jaar aan 180 Kingsday

180 Kingsday werkte de afgelopen vijf jaar al als lead-agency voor MINI.

Na een uitgebreide pitch onder begeleiding van 3MO, besluit BMW om per 1 september te gaan samenwerken met creatief bureau 180 Kingsday. Het bureau – dat zojuist door een fusie tot stand kwam – werkte in de afgelopen vijf jaar al als lead-agency voor MINI (Kingsday). Door deze uitkomst neemt BMW afscheid van zowel J. Walter Thompson, als Nieuwe Koffie. Bureau J. Walter Thompson Amsterdam was ruim dertig jaar de lead-agency voor BMW in Nederland en met Nieuwe Koffie werd samengewerkt voor online communicatie.

Separate ontwikkelingen
Voormalig Kingsday-directeur Sander Volten, die 180 Kingsday leidt, zegt dat de fusie tussen 180 Amsterdam en Kingsday aan de ene kant en de pitchwinst aan de andere kant volledig los van elkaar staan. Tijdens de pitch trokken Kingsday en 180 Amsterdam volgens hem nog niet met elkaar op. BMW Nederland werd gisteren over de fusie ingelicht. Peter Haug, marketingdirecteur bij BMW Nederland, zegt de ontwikkeling met vertrouwen tegemoet te zien.

Geïntegreerd
BMW Nederland zegt in een persverklaring dat MINI en BMW de afgelopen jaren een bovengemiddelde groei laten zien in verkopen en nieuwe modellen. ‘Daardoor is de uitdaging des te groter om de merken ook de komende jaren op een vernieuwende manier verder uit te bouwen vanuit een cross-mediale aanpak, met veel aandacht voor online en de customer journey. BMW Group Nederland wil voor haar beide merken daarom samenwerken met een full service agency die geïntegreerde branding, sales -en servicecampagnes kan ontwikkelen.’

Samenwerken met de klant
Een uitgebreid pitchproces vond vanaf maart dit jaar plaats. Daarin volgde na een eerste oriënterende ronde met zeven bureaus, een pitchfase met vier bureaus, waaronder JWT en Kingsday. Hierin presenteerden de bureaus op basis van een concrete briefing hun aanpak en creatieve concepten in verschillende rondes. Volgens BMW Nederland was er tijdens het gehele traject speciale aandacht voor het groeiende modellenaanbod van BMW Group dat meer klanten en nieuwe doelgroepen aantrekt. ‘Dit betekent veel meer communicatie via meer kanalen, waardoor ook meer boodschappen in verschillende vormen ontwikkeld moeten worden. De manier waarop het bureau daarin samenwerkt met de klant was één van de centrale thema’s van de pitch.’

‘JWT onveranderd een fantastisch bureau’
BMW's Peter Haug zegt JWT zeer dankbaar te zijn voor hun bijdrage aan het bouwen van het merk BMW in Nederland. ‘We beseffen dat ruim dertig jaar samenwerken heel bijzonder is en daarom zijn we uiterst zorgvuldig te werk gegaan. Uit de pitch bleek dat JWT onveranderd een fantastisch bureau is. Toch zijn we ervan overtuigd dat op dit moment 180 Kingsday het beste bij onze organisatie en mentaliteit past en nog beter dan de andere bureaus de nieuwe communicatie-uitdagingen aan weet te pakken.’

Beeld: campagne 'Omkijken' uit 2015 door J. Walter Thompson Amsterdam

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie