Jongeren vinden omroepsteun achterhaald

Als jongeren een maand lang alleen op een eiland zouden zitten met een tv die maar één publieke omroep zou kunnen ontvangen, dan kiest 42 procent voor BNN. TMF wint het bij de commerciële zenders.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een representatieve steekproef die bureau Young Works afgelopen maand heeft gehouden onder 500 scholieren tussen de 12 en 18 jaar. De tweede plaats is voor de NOS (15 procent) en de derde plaats voor de TROS (13 procent).

Als de enige ontvangst op het onbewoonde eiland een commerciële zender zou zijn, dan wint TMF met 31 procent. Veronica en RTL 4 delen de tweede plaats (14 procent),
gevolgd door MTV met 13 procent.

Als jongeren publieke zenders vergelijken met de commerciële zenders, vindt 56 procent dat de publieke zenders saaier zijn, 22 procent dat ze afwisselender zijn, 11 procent
dat ze meer diepgang bieden en ook 11 procent dat ze betrouwbaarder zijn.

Jongeren vinden het huidige systeem om een omroep te steunen achterhaald. Gevraagd naar de manier om hun favoriete omroep te ondersteunen antwoordt 53 procent: ‘Ik vind het onzin om zelf een omroep die ik goed vind te ondersteunen.’ Bijna 22 procent wil gratis steun betuigen door een mailtje te sturen met naam en adres, 18 procent zou zich abonneren op een jongeren tv-gids.

De ondervraagden vinden dat zenders eerder thematisch georganiseerd moeten zijn en niet naar doelgroep: een zender voor muziekclips, films,documentaires, show- en spel, soaps en series, en een aparte zender voor nieuws. Als het aan jongeren ligt zou de overheid zich alleen moeten bemoeien met een onafhankelijke zender voor het nieuws en de programma’s die nu globaal door de NOS worden uitgezonden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie