Premium

Komt de groene identiteit overeen met de reputatie van de energieleveranciers?

Werk aan de winkel.

De stroom die energiebedrijven aan consumenten leveren wordt steeds groener, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, Greenpeace, Natuur & Milieu en Wise.

In de jaarlijkse energieranking scoren de bedrijven gemiddeld een 6,1 op duurzaamheid. Maar het totale energieaanbod in Nederland verduurzaamt niet omdat energieleveranciers hun grijze stroom wegstoppen in aparte ondernemingen. Hoe kijken consumenten online aan tegen de groene aanbieders? Associëren zij de groenste energiemaatschappijen ook daadwerkelijk met duurzaamheid?

Reputatie-analysebureau Buzzcapture zocht het in de Brand Monitor uit.

De Consumentenbond en Greenpeace deelden de leveranciers in op basis van voorlopers, volgers en vervuilers. Drie aanbieders scoren een 10 op duurzaamheid in de ranking: OM Energie (voorheen de De Duurzame Unie/Windunie), Pure Energie (voorheen Raedhuys) en Qurrent scoren hoog. Ook Vandebron (9,6) en Powerpeers (9) staan in de topvijf.

Komt de groene identiteit overeen met de reputatie van de leveranciers? Allereerst bekijken we de groenste maatschappijen, de negen voorlopers: wie van de maatschappijen heeft het grootste online aandeel?

 

Er wordt meer gesproken over grijze aanbieders

Van de negen voorlopers heeft Eneco (#8) heeft het overgrote online aandeel in de conversatie.

De nummers #1 (OM), #2 (Pure Energie) en #3 (Qurrent) hebben samen een aandeel van enkel 25 procent in de online conversatie binnen deze voorlopers. De nummers #5 (Powerpeers) en #6 (Huismerk Energie) hebben samen zelfs minder dan 1 procent van de online conversatie.

Om te checken in hoeverre de groene aanbieders daadwerkelijk geassocieerd worden met groene energie, onderzocht Buzzcapture hoe vaak energiemaatschappijen werden genoemd in combinatie met termen ‘duurzaam’, ‘groen’ en zonne- en windenergie.

Opnieuw is Eneco koploper in volume. De maatschappij valt op omdat het als enige grote energiemaatschappij hoog scoort op duurzaamheid. Ook #2 Greenchoice wordt sterk geassocieerd met duurzaamheid terwijl ook zij bij lange na niet in de topvijf staan.

Kern van het verhaal: we kunnen gerust stellen dat de online conversatie nog steeds vaak gaat over de grotere maatschappijen en niet over de meest duurzame energie.

Werk aan de winkel binnen de marketingteams van de duurzaamste aanbieders van het land. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de consument voorkeur geeft aan ‘schone’ energie. Tijd om deze groeipotentie uit te buiten.


Groenste energieleveranciers van Nederland (door Consumentenbond/Greenpeace)
  1. OM Energie (rapportcijfer: 10)
  2. Pure Energie (rapportcijfer: 10)
  3. Qurrent (rapportcijfer: 10)
  4. Vandebron (rapportcijfer: 9,6)
  5. Powerpeers (rapportcijfer: 9,0)
  6. Huismerk Energie (rapportcijfer: 8,6)
  7. Greenchoice (8,5)
  8. ENECO (rapportcijfer: 7,9)
  9. HVC (rapportcijfer: 7,7)
Slechtste: E-on (rapportcijfer: 3,3)

 

 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie