Marketing voor ondernemers (5): bedrijfslogo en huisstijl

In deze serie artikelen behandel ik marketingvraagstukken waar iedere ondernemer mee te maken krijgt. Van strategische keuzes op het gebied van distributie, prijs en assortiment tot de inzet van social media. Marketing is tenslotte meer dan de P van promotie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In deze aflevering een interview met Orlando Kreileman, oprichter van , een marktplaats voor grafisch ontwerp. Het bedrijf richt zich primair op MKB-ondernemingen, starters en zzp'ers. Ook laat ik een klant en een designer aan het woord komen.

Orlando Kreileman is in september 2009 gestart met zijn nieuwe bedrijf. Kreileman vertelt: “Via Brandsupply brengen we designers en klanten bij elkaar. Je kunt een opdracht plaatsen voor het ontwerp van je bedrijfslogo of een complete nieuwe huisstijl. Maar ook het design van je website of van advertenties behoort tot de mogelijkheden.

Vraag en aanbod ontmoeten elkaar
Hoe werkt het? Kreileman: “Stel, je wilt een logo laten ontwerpen voor je bedrijf. Je plaatst een opdracht op de website, waarbij je aangeeft welke prijs je wilt betalen. Daarnaast vertel je iets over wat jouw bedrijf doet en desgewenst kun je ook je wensen over bijvoorbeeld de kleurstelling kenbaar maken. Je geeft designers tussen de 7 en 14 dagen de tijd om een of meer voorstellen in te dienen. De ervaring leert dat een klant gemiddeld uit zo’n 60 ontwerpen kan kiezen. Dat is een ongekende luxe; je weet precies wat je koopt. De designer van het winnende ontwerp ontvangt de vooraf afgesproken vergoeding. Jij als klant krijgt het intellectuele eigendom van het ontwerp."

Budget
Orlando Kreileman ziet zijn bedrijf niet direct als concurrent voor gevestigde designbureaus. “Onze doelgroep bestaat voornamelijk uit startende MKB-ondernemingen, zzp’ers, verenigingen en stichtingen. Deze klanten hebben over het algemeen maar een beperkt budget en stappen eerder naar een handig neefje of nichtje dan naar een traditioneel bureau. Dat heeft als nadeel dat er niet met een deskundig marketingoog naar logo en huisstijl wordt gekeken. Juist nu is het essentieel dat je jouw bedrijf ook visueel goed positioneert. Met een professioneel logo krijgt je bedrijf meteen een meer gedegen uitstraling. Het maakt dus professioneel design toegankelijk voor de ondernemer met een klein budget. Daarom geloof ik hier heilig in.”

Kwaliteit
Een logo of huisstijl tegen een schappelijk prijsje; gaat dat niet ten koste van de geboden kwaliteit? Kreileman: “De eerste maanden hebben we ons bewust geconcentreerd op de aanbodkant, met als resultaat dat bijna 400 designers zich hebben geregistreerd op Brandsupply. Volgens onze steekproef gaat het bij een ruime meerderheid om professionele designers. Bovendien is het een systeem dat zichzelf filtert: als de kwaliteit van je ontwerpen onvoldoende is, dan krijg je als designer geen waardering en haak je vanzelf af. Je ziet ook dat ontwerpers elkaar op Brandsupply motiveren en helpen met tips, gewoon uit liefde voor het vak. We horen dan ook van klanten dat ze zeer tevreden zijn over de kwaliteit van de inzendingen.”

Lokaal
Als marketeer heeft Kreileman goed nagedacht over zijn concept. Kreileman: “Er zijn natuurlijk vergelijkbare sites, zoals bijvoorbeeld . Wat Brandsupply bijzonder maakt is dat we er bewust voor hebben gekozen, ons puur op de Nederlandse markt te richten. Dat betekent dat je veilig binnen Nederland kunt betalen (met iDeal of creditcard), en dat je als klant in je eigen taal kunt vertellen wat je wensen zijn. Je kunt ook tijdens het ontwerpproces communiceren met designers via een persoonlijk profiel of juist via ‘krabbels’ naast de designs. Dat maakt de website laagdrempelig voor klanten én designers en zal uiteindelijk de kwaliteit ten goede komen.”

Klant aan het woord
Saskia Velthuizen van Secretaresse Totaal liet via Brandsupply een logo ontwerpen voor haar nieuwe bedrijf. Velthuizen vertelt: “Mijn man ik hadden samen al een bedrijf, maar ik had er behoefte aan, sterker met een eigen gezicht naar buiten te treden. Mijn bedrijf Secretaresse Totaal biedt een totaalpakket aan secretariële dienstverlening, variërend van werving en selectie tot outplacement en van het schrijven van een compleet handboek tot het analyseren en coachen van secretariaten.

Mijn opdracht op de website leverde wel 50 ontwerpen op. Dat vind ik een belangrijk voordeel; normaal kun je maar uit twee of drie ontwerpen kiezen. Dan moet er maar net iets bij zitten dat je aanspreekt. Ik ben erg tevreden, ik denk er zelfs over om het ontwerp van mijn website ook via Brandsupply te laten lopen.”

Designer aan het woord
is de designer die het ontwierp voor Secretaresse Totaal. Hoe heeft zij de samenwerking met Brandsupply ervaren? Naaktgeboren: “De prijzen liggen vaak veel lager dan de gemiddelde prijs voor een ontwerp. De beloning is niet altijd realistisch in verhouding tot de tijd die je er als designer mee kwijt bent. Maar ik begrijp het lage budget van startende ondernemers heel goed, omdat ik ook net voor mezelf begonnen ben. Tevreden over de voorwaarden ben ik wel, er zijn ontwerpsites waar de prijs hoger ligt, maar ook veel waar die veel en veel lager ligt. Brandsupply biedt een hoog gemiddelde en heeft daarnaast een goed werkende site met een feedbacksysteem. Dat werkt prettig voor zowel de ontwerper als de klant.”

Hester Naaktgeboren: “De belangrijkste reden om mijn dienst aan te bieden via Brandsupply is het verdienen van een zakcentje, terwijl ik tegelijkertijd mijn portfolio uitbouw. Bovendien heb ik zo contact met zowel (toekomstige) klanten als medeontwerpers. Omdat de wedstrijden niet plaats- en tijdgebonden zijn, heb je veel vrijheid. Heb je geen zin of vind je de wedstrijd niet leuk, dan hoef je ook niet mee te doen. Als jouw ontwerp wint, dan rollen er vaak ook nog andere opdrachten uit voor dezelfde klant. Zo kun je een mooie en diverse klantenkring opbouwen. Hoe meer je jezelf laat zien, hoe vaker mensen je opmerken!”

Verder lezen?
-
-

Tot nu toe verschrenen afleveringen in deze serie
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Over de auteur
Eline Walda adviseert ondernemers bij strategische marketingvraagstukken. Tot haar klantenkring behoren zowel mkb-bedrijven als grote A-merken. Haar belangrijkste adviezen staan in haar boek " - in 10 stappen naar een succesvolle marketingstrategie".

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie