‘Middageditie killen is zelfmoord’

NRC Handelsblad komt met een ochtendeditie. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch vertelt waarom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

NRC Handelsblad gaat onderzoeken of het haalbaar is om naast de middageditie een ochtendkrant te maken. Dat maakte hoofdredacteur Peter Vandermeersch woensdag bekend. De hoofdredacteur licht de gedachte achter de ochtendkrant toe.

Is de proef om ook een ochtendeditie van NRC uit te brengen een nette manier om de middageditie te killen?
PV: ‘Nee. Ik verwacht dat de middageditie nog heel lang zal bestaan. Uit een enquête onder 15 duizend lezers blijkt dat tweederde een voorkeur heeft voor de middagkrant. Tien procent maakt het niet uit en de rest, een kwart ongeveer, heeft een voorkeur voor de ochtend. Het zou zelfmoord zijn om te stoppen met de middagkrant. Uit onderzoek onder niet-lezers blijkt dat er een groter potentieel is voor een ochtend-NRC. En waarschijnlijk stapt 3 á 5 procent over van Next naar de ochtend-NRC. En dat is alleen maar gunstig, want dat brengt meer op. De losse verkoop zal er waarschijnlijk door stijgen. Die is nu miniem, omdat we maar zo kort in de winkel liggen, van de middag tot sluitingstijd.’

Is het op lange termijn vol te houden om de hoge kosten voor twee edities dekkend te krijgen?
PV: ‘Als we voor een stuk naar de ochtend gaan, dan kunnen we ’s middags dure persen sluiten. Dan hoeft namelijk niet meer alles tegelijk. Er draaien nu vier persen parallel. Die hoge productiedruk maakt het drukken duurder. Dat levert dus geld op. Wel zullen we een stuk of tien journalisten moeten aannemen om de ochtendkrant te verwezenlijken. We verwachten dat we op termijn 100 duizend kranten ’s ochtends maken en 100 duizend kranten ’s middags. Maar het is de markt die beslist. Als blijkt dat 80, 90 procent van de lezers zegt dat ze liever de ochtendkrant wil, wie ben ik dan om vast te houden aan de middageditie?’

Wanneer ploft de eerste ochtend-NRC op de mat?
PV: ‘Volgens de Nederlandse poldercultuur moet daar nog heel erg over gepraat worden. Het grootste knelpunt is druk en distributie. Hoe snel kan dat? We moeten er in eerste instantie waarschijnlijk 50 á 60 duizend kranten “in duwen”. We hopen dat we vanaf 15 november zo ver zijn dat huidige abonnees kunnen zeggen of ze over willen naar de ochtendeditie en dat we dat vanaf 1 januari kunnen effectueren.’

27 september worden de Hoi-cijfers over het tweede kwartaal van 2011 gepubliceerd. Welk beeld mogen we verwachten?
PV: ‘Voor het eerst in twaalf jaar staat er een plusje voor de oplage. We gaan van een betaalde oplage van 189 duizend naar 195 duizend. (Q2 2010 versus Q2 2011, RM) Dat is een plus van drie procent. We hebben dat te danken aan de gang naar tabloid, aan de redactionele inspanning, maar ook aan goede marketing.’

Tijdens de mediabeschouwingen van MWG voorspelde communicatievrouw van ING, Monique Opdam, dat er in 2012 één krant zal verdwijnen. Weet u welke het is?
PV: ‘Er gaat volgens mij geen grote krant verdwijnen in 2012. Het landschap is gezonder dan een aantal jaren geleden. Maar hoe het er over tien jaar uitziet, dat is moeilijk te zeggen.’

In Adformatie van vrijdag 23 september () uitgebreide verslaggeving over de nieuwe glossy van NRC Handelsblad: DeLuxe, die 17 september voor het eerst bij de krant verschijnt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie