Premium

New Skool Media grijpt in na forse daling losse verkoop

De uitgever bespaart met name op redactiekosten.

New Skool Media bestaat uit drie werkmaatschappijen (waaronder ook het nieuwe One Business, waarin het vorig jaar overgenomen Elsevier onder valt). Volgens uitgeefdirecteur Rob Koghee gaat het overall goed moet New Skool Media. De pijn zit vooral in de BV waarin de Sanoma-titels die Koghee met Cor Jan Willig in 2014 overnam. Daarin zitten titels als Formule 1, KnipMode, Vorsten, Zin, Fiets en Seasons.

Villamedia meldde al dat New Skool Media daarom onder meer snijdt in de tarieven van freelancers die voor de bladen werken. Koghee: ‘De redactiekosten zijn het hoogst, dus is het logisch dat we daar op besparen. We nemen geen maatregelen bij het vaste personeel.’

Losse verkoop daalde met elf procent
Koghee legt uit dat er iets bijzonders aan de hand is: ‘De losse verkoop van onze tijdschriften is het afgelopen halfjaar met elf procent gedaald. Daardoor zijn we genoodzaakt maatregelen te nemen. Het vreemde is: meestal gaan bij oplage dalingen van de losse verkoop en abonnementen hand in hand. Nu zien we dat de abonnementen stabiel zijn, de advertentiemarkt overigens ook, terwijl de bladen in het schap blijven liggen. Dat heb ik als uitgever nooit eerder meegemaakt. Het lijkt me dat het hier om een distributieprobleem gaat. Ik heb begrepen dat de Magazine Media Associatie het probleem ook gesignaleerd heeft en er mee bezig is. Maar het lijkt een structureel probleem.’

Volgens Koghee is New Skool Media inmiddels bruto 1,1 miljoen euro misgelopen door de daling van de losse verkoop.

New Skool Media maakte in het eerste jaar (boekjaar juli 2014-juni 2015) 1 miljoen euro nettowinst. Volgens Koghee maakte zijn bedrijf in het tweede boekjaar 'nog steeds een miljoenenwinst'. 'Het water staat ons zeker niet tot aan de lippen. Maar we moeten nu wel ingrijpen.’

Snijden in portfolio
Is snijden in het portfolio, in totaal 27 titels, een optie? ‘Dat is nu niet aan de orde, maar we zullen altijd kijken of dat nodig is. Er zijn wel titels die nu ‘op de grens’ zitten, waar andere magazines het heel goed doen. Neem Formule 1, dat groeit mede dankzij het succes van Max Verstappen.’

 

Advertentie
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie