Philips heeft voor 11e keer op rij de beste Nederlandse reputatie

Heineken eindigt op tweede plaats, ASML wordt derde in ranglijst van het Reputation Institute van Cees van Riel.

Het team dat bij Philips verantwoordelijk is voor de reputatie
Philips

Philips heeft opnieuw de beste reputatie. Voor het 11e achtereenvolgende jaar eindigde het bovenaan in de notering van het Reputation Institute. Het Reputation Institute richt zich op de top-30 Nederlandse bedrijven en beoordeelt hoe die gedurende het jaar presteren op emotioneel vlak, zoals aanzien en vertrouwen, en rationeel, zoals producten, bestuur, governance of MVO. Ook kijkt het naar het effect ervan op het publiek.

Advertentie
advertisement

Heineken en ASML

Philips slaagde er afgelopen jaar in om de nieuwe strategie aan te wenden om haar positionering rond Healthy Innovation te verscherpen, aldus de jury. Dit ondanks het mogelijke risico van verwarring bij de klant met de afsplitsing van Philips Lighting. Het concern blijft toonaangevend door de combinatie van succesvolle financiële prestaties, een CEO als Frans van Houten met zijn pleidooi voor de “circulaire economie”, en een bedrijfsstrategie die integraal is gekoppeld aan het doel van het bedrijf.

Heineken was het een na hoogste genoteerde merk en de algehele leider op gebied van ‘Producten en diensten’, waarbij haar communicatie expressiviteit en bekendheid voor een sterke reputatie blijft zorgen.

ASML genoot de op twee na beste reputatie in Nederland, en vertoonde regelrecht leiderschap op de belangrijke aanjagers van reputatie op gebied van innovatie en CSR (een combinatie van MVO, Governance en Werkomgeving). Innovatie en CSR zijn goed voor meer dan 55% van de algehele drivers van reputatie van een bedrijf, wat het belang van deze kwesties weergeeft voor het Nederlandse publiek.

ING: lange termijn geen schade

Hoewel ING onlangs publiekelijk in de problemen kwam, genoot de bank de grootste reputatiegroei van alle bedrijven in de top-30. En terwijl de kritiek over de beloning van de ceo een korte-termijn-effect heeft op de reputatie, zal de vooruitgang van ING in 2017 eraan bijdragen dat het merk op de lange termijn geen schade oploopt.

Professor Cees van Riel, oprichter van het Reputation Institute, ziet nog wel een paar trends uit het onderzoek. Zo doet Nederland het daarin relatief goed. Waar wereldwijd de steun onder het algemeen publiek voor grote bedrijven afneemt, is er voor de top-30 van Nederlandse bedrijven juist een toename van 1.2 punten in steunend gedrag.

Van Riel: ‘Met name techbedrijven hebben wereldwijd te kampen met een afnemende mate van waardering. De Nederlandse techgiganten zoals Philips, ASML en KPN laten daarentegen een veel positievere trend in waardering zien onder het algemeen publiek.’

Wereldwijd staat Philips op plaats 19, Heineken (62), KLM (82).

(zie ook ons interview dat vanmiddag verschijnt met Philips)

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie