Reclamebestedingen personenauto's nemen fors toe in het eerste half jaar 2014

Het gaat om een toename van bijna een vijfde ten opzichte van het eerste helft van 2013.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

192 miljoen euro. Dat is de bruto waarde van de bestedingen aan reclamecampagnes voor personenauto’s in de eerste helft van 2014. Uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact blijkt dat er sprake is van een toename van bijna 20 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.

TV heeft zowel absoluut als procentueel het meest kunnen profiteren van de toename van de bestedingen. De bestedingen zijn 26 procent hoger; een toename van 25 miljoen euro. De bestedingen binnen het compacte SUV segment zijn in 2014 aanzienlijk toegenomen.

Mitsubishi Outlander
De toename van de reclamebestedingen is onder andere te danken aan de verkoopsuccessen van de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 Plug-in Hybrid en Volvo V40.  Adfact verwacht dat de stijging de rest van het jaar zal blijven aanhouden. Lars de Vries, directeur van Adfact: &;Dit jaar introduceren Audi, Volkswagen en Kia ook Plug-in Hybrids en binnen het A-segment vinden er ook vier belangrijke introducties plaats namelijk die van de Citroen C1, Peugeot 108, Toyoa Aygo en de Renault Twingo. Deze introducties zullen zeker voor een impuls binnen de reclamebestedingen gaan zorgen.&;

Bijna op niveau van 2012
In het eerste helft van het jaar 2012 werd nog 200 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2013 was dat 161 miljoen en in 2014 staat de teller op 192 miljoen euro. Dat is 31 miljoen meer dan in 2013. De toename komt voornamelijk op conto van Volvo, Mitsubishi, Hyundai, Skoda, Peugeot, Nissan en Dacia.

Dalers
Er zijn ook merken die juist minder hebben besteed. Opel, Ford, en Toyota besteedde minder. Opvallend is dat Chevrolet nog helemaal niks van zich heeft laten horen in de eerste helft van 2014 terwijl ze in de eerste 6 maanden van 2013 nog 2,3 miljoen euro besteedde.

Topspenders
Peugeot was in het eerste helft van 2014 met 16 miljoen euro de grootste autoadverteerder, gevolgd door Renault met 14,5 miljoen, Citroen 14,4 miljoen, Opel 11,9 miljoen en Volkswagen met 11,7 miljoen euro. Volvo en Mitsubishi besteedde fors meer in vergelijking met 2013. Ook opvallend is de stijging van Skoda en Hyundai. Het Koreaanse merk besteedde veel in de maanden mei en juni vanwege het WK voetbal.

Televisie
TV blijft verreweg het populairste medium van de autoadverteerders, de bestedingen zijn met 25 miljoen euro toegenomen naar 120 miljoen euro. Het aandeel van TV binnen de totale mediabestedingen is bijna 63%. In 2013 was dat nog 55%. Dagbladen zagen de bestedingen weer verder teruglopen. Van bijna 15 miljoen naar 8 miljoen euro. Radio houdt zich goed staande met 45 miljoen euro en ziet de bestedingen ook toenemen met 3 miljoen euro. Bij buitenreclame namen de bestedingen ook fors toe van 9,7 miljoen euro naar ruim 15 miljoen.

De bestedingen aan Online media kunnen in Nederland niet accuraat geregistreerd worden en vallen buiten deze analyse.

Topmodellen
Op modelniveau is in het eerste helft van 2014 de hoogste mediawaarde geregistreerd voor de Skoda Octavia, totaal 7,3 miljoen euro, gevolgd door de Renault Clio met 6,5 miljoen euro. Op plek drie staat Ford met de Fiesta, ruim 5 miljoen euro.

 

Top 5 H1 2014 (bruto bestedingen in miljoenen euro)
Peugeot: 16,1
Renault: 14,5
Citroen: 14,4
Opel: 11,9
Volkswagen: 11,6

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie