TEDxYouth Amsterdam over de leraar van de toekomst

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren een goede workshop gevolgd bij TEDxYouth over het onderwijs in de 21ste eeuw. Het onderwijs vernieuwt –in vergelijking met het bedrijfsleven- zo traag dat er een enorm gat ontstaat. Een verontrustend gat tussen kennis en de praktijk. In het project ’21 learners’ werkt stichting Kennisnet in co-creatie samen met 21 jongeren -learners- met als doel meer aandacht te vragen voor de zogenaamde ’21st century skills’. Deze skills zijn: creativiteit, samenwerken, probleemoplossend vermogen, sociale- en culturele vaardigheden, communiceren, kritisch denken en ict-geletterdheid.

De 21 learners lichtten ieder op een creatieve manier toe welke skills er zijn. Bij kritisch denken zagen we 3 filmpjes, met de vraag of het filmpje echt of nep was. Dat is vaak amper te zien en je moet goed zoeken om uit te vinden of iets waar is. Een gevaarlijke ontwikkeling dus, want wat als jongeren alles maar gewoon geloven wat er op het internet staat… Ook Wikipedia is niet per definitie ‘waar’, iedereen kan Wikipedia aanpassen. Ook was 'samenwerken' een eye opener. Jongeren worden steeds specifieker opgeleid waardoor ze ‘maar ‘ 1 ding goed beheersen. Ze moeten dus wel samenwerken als er meerdere disciplines gevraagd worden, om resultaat te bereiken.

In 7 groepen werden de skills verder uitgewerkt. Opvallend was de kritische mening van jongeren zelf over de rol van de leraar. Vaak houdt de leraar zijn monoloog over de lesstof en probeert op die manier de kennis over te dragen. Maar jongeren willen dat niet op die manier leren. “Kennis kunnen ze toch overal zelf vandaag halen”. Ze willen liever een leraar die als coach optreedt, of als een 'irritante zeurende kleuter' die telkens vraagt: "waarom?" Je hebt 2 type leraren, die van Ja, maar… en die van Ja, en... De 2e variant heeft de voorkeur bij jongeren. Toch zit hier een tweestrijd in want jongeren willen een coach en willen skills aanleren in plaats van enkel kennis overdracht. Maar ook kennis zal overgebracht moeten worden.

De 21 learners

Jongeren skills aanleren prima, maar hoe meet je dat? Krijg je een cijfer voor het resultaat of voor het proces. De leraar wordt op deze manier meer een manager. Dat vraagt een heel ander type leraar, een leraar die weet hoe je jongeren competentiegericht kunt coachen. Sommige jongeren geven aan dat ze geen cijfers willen, anderen worden daardoor juist gemotiveerd. Jongeren willen de lesstof en de skills liever leren door het zelf te beleven, door samen met anderen projecten te doen.

Ik denk dat het een goed initiatief is van Kennisnet om deze vraagstukken samen met jongeren te bediscussiëren. Ben erg benieuwd wat er uit gaat komen, want het onderwijs vernieuwen lijkt mij een megaklus.

Hoe ziet het onderwijs er uit in de 21ste eeuw?
Volgens moeten we het onderwijs niet willen vernieuwen, dat halen we nooit in. Hij stelt voor om een geheel nieuw systeem te ontwikkelen -from scratch- dat up to date is met de huidige maatschappij.

Hoe de ideale leraar van de toekomst eruit ziet kunnen jongeren zelf aangeven op .

Karim’s ideale leraar is iemand die:

" Focuses on the individual passions + skills of students, to help them unlock these hidden potential "

Mylene Samuels, SAM strategische marketing kids en jongeren

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie