'Toon Radio 1 moet anders'

Radio 1 moet luchtiger en actueler worden. De nieuwszender van de publieke omroep is nu niet urgent genoeg.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zegt -zendermanager Laurens Borst in een interview met AD. 'Je hebt bij ons niet het idee dat je altijd actueel wordt bijgepraat. Dat komt omdat we op de verkeerde momenten aan verdieping doen.' De zender is te afstandelijk en moet iets luchtiger, gevarieerder, sneller en populairder worden. De toon van dient daarbij als voorbeeld.

Radio 1 kampt met teruglopende aantallen luisteraars: in enkele jaren daalde het marktaandeel van 9 naar 7 procent. Borst plant wijzigingen, die op 25 augustus ingaan. Het marktaandeel moet over twee jaar naar 8,5 procent zijn gegroeid.

De nieuwe programma’s in het schema van Radio 1 zijn meer magazine-achtig. Zijn plannen leverden Borst al bezorgde brieven op van de Vara en de VPRO. Die zijn bang dat de zender onder zijn leiding straks ‘wegvliegt van lichtheid’. 'Onzin’, zegt Borst. 'De VPRO krijgt een dagelijks programma in de middag waarin ze volop de diepte in kunnen. Ik vraag ze daarbij alleen goed aan de luisteraar te denken. Welke vragen leven er aan de keukentafel? In het weekend is er ruimte voor meer specialistische programma’s als Argos.’

Het nieuwe Radio 1, waarvan de gemiddelde luisteraar ouder is dan 60 jaar, moet ook zijn bestand tegen de opmars van . De commerciële concurrent van Radio 1 is met 0,7 procent marktaandeel weliswaar nog altijd veel kleiner, maar groeide opvallend na een koerswijziging vorig jaar. Borst: 'Je moet je concurrenten nooit onderschatten. Ik vind BNR een heel goede zender. Ik heb er bewondering voor wat ze met een redactie van een man of vijftig hebben neergezet.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie