Weer stijging consumentenvertrouwen

De Nederlandse consument lijkt langzaam maar zeker de somberheid van zich af te schudden. In juli constateert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor de tweede achtereenvolgende maand een stijging van het consumentenvertrouwen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De economische barometer staat nu op het hoogste peil in twee jaar. Hoewel de negatieve trend is gebroken, blijven consumenten nog steeds erg voorzichtig. Een jaar geleden stond het vertrouwen op een dieptepunt, de laagste stand sinds begin jaren tachtig. Ondanks de stijging noemde het CBS het vertrouwen daarom vrijdag nog steeds laag. Het komt uit op ‒21, 4 punten hoger dan in juni.

Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in juli veel minder negatief dan in juni. Zowel het oordeel over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden als in de komende twaalf maanden is verbeterd. Bij deze verwachtingen over de komende twaalf maanden zijn er net zoveel optimisten als pessimisten. Een maand geleden waren de pessimisten nog in de meerderheid.

De koopbereidheid is in juli uitgekomen op -18. Dit is 2 punten hoger dan in juni. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Ze maand zijn de consumenten iets positiever in hun oordeel over het doen van grote aankopen zoals meubels en televisies. Het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden is deze maand niet veranderd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie