Wij zijn de Airbnb van...

Bericht van het Dublin Web Summit: over startups en Eva Longoria.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wij zijn de Airbnb van...

En dan kun je op de puntjes alles invullen wat je wilt: boten, fietsen, vergaderruimtes, koks,  muzikanten voor een huiskamerconcert, lokale reisleiders, nog een keer boten... De Web Summit in Dublin is overweldigend in zijn aanbod aan ambitieuze startups.

Overweldigend en chaotisch, ook omdat een fatsoenlijk overzicht van startups en hun ideeën volledig ontbreekt. Elke startup mag een dag lang zijn product aan de wereld tonen, hetgeen elke dag weer zo’n 350 nieuwe kandidaten oplevert.

De meeste creativiteit lijkt daarbij vaak te zijn gaan zitten in het vinden van een catchy naam en dito logo.

Zodra je met ze gaat praten kom je echter opvallend vaak dezelfde ideeën tegen. ‘Wij zijn de AirBNB van...’ heb ik echt al een keer of twintig gehoord, en nog veel vaker gezien.

Veel startups zijn variaties op een thema, waarvan de levensvatbaarheid op zijn best dubieus is.

Maar het enthousiasme is er niet minder om en dat maakt de Dublin Web Summit zo’n bijzonder event. Zoveel startups bij elkaar, zoveel optimisme en energie. Geen wonder dat het event in minder dan 5 jaar uitgroeide van 400 bezoekers naar 20.000 nu. En los van de haperende wifi lijkt het event deze schaal ook nog aan te kunnen. De Summit maakt - op de wifi na - alles waar het belooft.

‘But she&;s really smart!’

Het programma op de diverse podia is overigens wisselend van kwaliteit. Hoogtepunt van de eerste dag bleek het interview met Eva Longoria, bekend geworden van Desperate Housewives, maar in het echt met haar Eva Longoria Foundation een strijdster voor latina-vrouwenrechten. Zij kwam op de Summit een documentaire promoten over het misbruik van landarbeiders in de VS, getiteld . Haar presentatie was zo sterk dat een onvervalste nerd naast mij verbaasd uitriep: ‘But she&;s really smart!&

Onder de startups relatief veel Nederlandse bedrijfjes. Drie van de meest aansprekende heb ik even om hun mening cq pitch gevraagd.

Top of Flop? Oordeel zelf! 

met de Mash Machine, een bijzondere DJ-tafel: 

, een systeem om alle loyaliteitskaarten op je mobiele telefoon te bundelen: 

en een systeem om sneller webteksten te lezen en beter te onthouden: 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie