Zwaar verlies krantensites

Dagbladen verliezen zwaar op hun investeringen in elektronische uitgaven. Voor elke zes gulden die ze er vorig jaar aan besteedden, kregen ze er één terug. Ook dit jaar blijven ze in de rode cijfers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De gegevens zijn afkomstig uit een vertrouwelijk onderzoek in opdracht van de NDP en gepubliceerd door de Volkskrant. De 35 krantenconcerns die bij de NDP zijn aangesloten, gaven vorig jaar 107,4 miljoen gulden uit. De grootste kostenpost vormt de technische infrastructuur. De computers en verbindingen kosten 32 miljoen, marketing 26 miljoen en redacties 22,5 miljoen. Tegenover de kosten stond 17,9 miljoen aan opbrengsten, met name aan online advertising. De kranten leden ook 28,3 miljoen verlies op deelnemingen. In de prognoses voor dit jaar zijn de dagbladen wel iets optimistischer. Het verlies op deelnemingen daalt naar 17,2 miljoen, terwijl de inkomsten naar 43 miljoen toenemen. Maar omdat de bedrijven meer investeren, valt het verlies ook in 2001 hoog uit. Volgens de NDP zijn de cijfers inmiddels achterhaald, omdat de concerns enkele maanden geleden hun bedragen opgaven. 'Sindsdien is de markt verslechterd en hebben veel kranten hun budgetten teruggedraaid', aldus secretaris J. Gast.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie