‘Het vertrouwen in BP nog niet hersteld’

Nederlanders hebben weinig vertrouwen in BP, na de ramp in de Golf van Mexico als gevolg van het in april geëxplodeerde boorplatform. De kritiek op de oliemaatschappij komt voornamelijk op social media tot uiting. Dit blijkt uit recent onderzoek van MarketResponse Research & Consultancy.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

BP heeft ondanks de genomen maatregelen, de (gedeeltelijke) schuldbekentenis en het aanbieden van excuses, het vertrouwen van Nederlanders niet teruggewonnen. De helft van de Nederlanders vindt dat BP te weinig actie heeft ondernomen om de gevolgen van de ramp te beperken. Als gevolg hiervan geeft bijna 5 maanden na de ramp nog steeds 10% van de BP-klanten aan minder vaak bij BP te gaan tanken.

Internet speelt een grote rol bij de informatievoorziening over de ramp. Het nieuws en de ontwikkelingen worden voornamelijk gevolgd via nieuwssites en sites van kranten. Via diverse social media laten consumenten zich uit over de ramp, vooral na berichten over de voortgang van het dichten van het gat en het vertrek van topman Hayward.

Ruim zes op de tien Nederlanders vinden dat BP als enige partij moet opdraaien voor alle kosten van de ramp. Desondanks wordt de schuld niet door iedereen volledig bij BP gelegd. De verantwoordelijkheid wordt ook bij de maatschappij zelf gelegd. “Wanneer raken we nou eens van onze olieverslaving af?” vraagt iemand zich af in een reactie op een nieuwssite.

Grafiek: aantal berichten over BP per week
In juni en juli worden per week maar liefst 1500 comments op een nieuwsbericht en ruim 500 berichten op blogs en fora over BP geplaatst, vooral op NUjij.nl, FOK.nl en Spitsnieuws.nl. Het aantal Twitter-berichten over BP overstijgt deze aantallen nog eens ruimschoots (deze zijn niet opgenomen in de grafiek).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie