Veel zorginstellingen staan bol van de regels, protocollen en planningen, taken zijn vergaand opgesplitst. Een gevolg van de verantwoordingscultuur en focus op efficiency van de laatste decennia. Maar ook verstikkend voor medewerkers. Kan het niet anders, dacht Trees Hogema, regiodirecteur van Zorggroep Roermond.
Een bedrijf dat zelf als eerste toegeeft fout te zitten zet zich op de kaart als eerlijk en betrouwbaar. In de ‘jokkebrok’campagne voor de Nederlandse Energie Maatschappij maakt reclamebureau Rademakkers gebruik van deze ‘stealing thunder’-aanpak. Dat is volgens mij nog nooit vertoond in een herpositionering.
Niemand wil veel tijd besteden aan het schrijven van dikke plannen. Nu Betteke van Ruler het communicatieplan overboord gegooid heeft en werkt aan een nieuwe flexibele planmethode hebben we intussen wél iets aan een plan dat past op 1 A4.
Onderstroomverhalen uit de organisatie wijzen de weg naar interventies die nodig zijn. Of kunnen dienen als inspiratie voor een verandering. Maar hoe krijg je zulke verhalen boven water? Dat is minder moeilijk dan het lijkt, laat Annet Scheringa zien tijdens de presentatie van haar nieuwe boek Storypower.
Veel organisaties oriënteren zich op een socialere versie van hun intranet. Ook mee bezig? Dan is het praktijkverhaal van Teun Verheij van KPN interessant voor jou. Vanzelf ging de overgang naar TeamKPN niet: “Je moet zorgen voor relevantie voor iedereen, voor elke functie, anders haken mensen snel af.
Bij de uitgang van het Intranetcongres op dinsdag 19 maart durfde ik de congrestas van organisator Entopic niet te weigeren. Wat bezwaard liep ik door Hoog Catharijne. Sorry jongens, die foldertjes over Liferay, Xtive CMS, Jive software en Sharepoint gaan thuis direct bij het oud papier. Maar dit keer niet allemaal.