Een tie-break tussen Kenny en Kiki in South Park belooft een goudmijn

Kiki Bertens is sinds vorige week donze nieuwe heldin. Maar hoe vind je als adverteerder ‘tennisinfluencers’ om een graantje mee te pikken van haar succes?

Door Richard van der Wilk & Kees Pronk

“So You Think You Can Dance” zorgde al voor uitpuilende dansstudio’s en door Max ontstaan er files op de kartbanen met mini-Maxjes die later ook een grand prix willen winnen. De kans is dus groot dat het de komende weken stormloopt bij de tennisverenigingen door de prestatie van onze nieuwe Nederlands heldin Kiki Berends. Zij bereikte vorig week de halve finale van Roland Garros waarmee alle kleine tennissterren in de dop weer nieuwe energie hebben gekregen om hard te werken op weg naar een top tenniscarrière.

De tennisverenigingen zullen dus goede zaken doen aankomende zomer, met wellicht zelfs een ledenstop voor komend seizoen. En daar willen ook de nodige andere bedrijven, die ook maar iets met tennis te maken hebben, natuurlijk een graantje van meepikken. Van tennissokken tot super-gravel schoenen met light vering en van knalroze outfits tot alle mogelijke accessoires om er zo goed mogelijk bij te lopen voor, tijdens en na een potje tennis.

Dus dat wordt flink adverteren rondom tennisbanen? Banners rammen op websites met het juiste Umfeld? Snapchat campagnes met de beste tennis skills? Tennismagazines opvullen met prachtige advertenties? De mooiste TVC’s rond de vele live uitzendingen van het tennis op tv?

Maar hoe gaan we consumenten beïnvloeden? En hoe halen we meer uit de geïnvesteerde euro’s en zorgen we voor de verdere verspreiding van die boodschappen? Wie zijn eigenlijk die influencers die dat kunnen en waar kunnen we die ook in massacommunicatie bereiken? Want wie gaat je buurmeisje, of de mama of papa die voor de kosten opdraaien, vertellen welke rackethoezen hot zijn? Wie geeft aan met welke schoenen je het beste over het gravel kan glijden? Met welk sportdrankje je het beste de hitte op de baan overleeft of welke type racket je nodig hebt om je vriendinnen eindelijk eens te verslaan? 

Tennis umfeld
Om hier antwoord op te kunnen geven heeft Starcom 2 jaar lang geïnvesteerd in de ontwikkeling van die onlangs geïntroduceerd werd. Met deze DMP is Starcom in staat om tv-kijkgedrag, affiniteiten en social (influence) data te fuseren om te bepalen waar de adverteerders van Starcom de juiste groep influencers het beste kunnen bereiken.

Als je denkt aan een goed tennis umfeld op tv, zou je misschien direct denken aan Eurosport of Studio Sport (NPO) en daar spotjes inkopen. Maar wat blijkt, de groep influencers in en rond tennis houden vooral van humor en zijn dus oververtegenwoordigd op Comedy Central.

Specifieker nog; Om de juiste influencers te bereiken is het wellicht aan te raden om South Park te adopteren en branded content te ontwikkelen waarin Cartman aan de juiste sportdrank wordt geholpen om Kyle van de baan te meppen, of Kenny de juiste sportschoenen aangemeten krijgt zodat hij het potje tennis ook eens overleeft. Geen ‘they killed Kenny’ deze keer. 


En misschien moet onze nieuwe heldin Kiki ook maar een gastrol krijgen in de volgende episode van South Park om volledig te kunnen profiteren van de aanstaande run op tennis abonnementen en benodigdheden. De vraag is nu alleen nog; welke adverteerder stapt in deze gewaagde vorm van branded content en wie gelooft er in een tie-break tussen Kenny en Kiki die een goudmijn lijkt te beloven?

Richard van der Wilk & Kees Pronk werken bij Starcom

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie