MobileMarketing.nl

Het nieuwe scherm van de iPhone 5: De 4 inch theorie

Richard Otto, blogger | 1 oktober 2012, 11:57

Woensdag 12 september zat elke apple-fanaticus met samengeknepen billen voor hun Mac. Als een gazelle die achterna gezeten wordt door een jachtluipaard, te rammen op de toetsencombinatie ‘appeltje-r’. Ja. Ik zat ook achter mijn Macbook Pro.

[Maarten Honig]

Geheimen

Voordat we verder gaan, een drietal vragen: Heeft u een smartphone? Is dit een iPhone? De laatste 10 x dat u uw smartphone gebruikte, deed u dat met 1 of 2 handen? Ik kom hier zo op terug.

Terug naar de keynote. Iedereen wist het al, maar de iPhone 5 zou geïntroduceerd worden. Voor het eerst in de geschiedenis van Apple, lag het totale product al op straat. Lag dat aan de afwezigheid van Steve? — na meer dan 10 jaar fan zijn, mag je Steve zeggen — Is dit een nieuwe tactiek van onze nieuwe leider Tim Cook?

Verrassing

Deze vragen kan ik niet beantwoorden, maar er viel mij wel wat op: Het product dat buiten de poorten van Apple in Silicon Valley geproduceerd wordt, lag op straat. Letterlijk. Iemand heeft het laten vallen en het is in stukjes gevallen. Elk stukje werd besproken in de achterklap van het interwebs. Daarentegen was er bijzonder weinig bekend over iOS6, los van hetgeen dat al verteld was en developers konden zien in

hun developerversie van het systeem. De iPods lagen ook nog niet bij de fabrieken, dus lag het nog niet op straat. Tada, dit resulteerde in een verrassing bij de keynote. Cook mag zich dus achter de oren krabben of dan wel een schouderklopje aan zichzelf geven.

Nieuwe snufjes!

Terug naar de iPhone 5. Er zitten enkele nieuwe snu!es in de iPhone 5, te weten: Een door Apple custom-made processor, de A6. Een speciale omhulsing, wat een mix is van glas en aluminium. Een UX kanttekening: Hebben jullie dat randje gezien? Dat afgeronde, glimmende randje zorgt ervoor dat jouw hersens denken dat het 1. wordt ervaren als een juweel, door de glinsteringen 2. als je ‘m vast hebt, ervaar je een dunner gevoel dan je ogen waarnemen. En als laatste een touchscreen dat verwerkt is in het glas. Dit betekent minder onderdelen voor het scherm, maar nog beter: wat je nu ziet bij de iPhone 4 en lager of concurrerende toestellen dat je het scherm achter een glasplaatje ziet liggen. Dit is bij de iPhone 5 niet meer het geval. Een verhoging van de belevenis. En ja, dit scherm is ook langer geworden. Laten wij het

daar eens over hebben. Ik herhaal: Een langer scherm als main feature.

Apple weet wat u wilt

Apple staat bekend om het feit dat zij producten introduceren, voordat jij als consument weet dat je ze nodig hebt en/of wil hebben. Vijf jaar lang wist Apple ons te vertellen dat wij een scherm nodig hadden van 3,5 inch. Van uitgaande dat Apple altijd iets doet met een gedachte, hebben zij ook de afgelopen 5 jaar een gedachte gehad met de 3,5 inch scherm.

Kijk mam, met losse handen

Herinnert u mijn vraag nog over met hoeveel handen u uw smartphone gebruikt? Als u een iPhone heeft, is het antwoord vast en zeker 1. Met een toestel met een scherm groter dan 4 inch is het antwoord vrijwel zeker 2. En welk apparaat gebruikt u vrijwel de hele dag. Inderdaad. Uw smartphone. Dus met 1 hand bedienen is de uitgangspositie. Met een 3,5 inch scherm kun je met je duim vrijwel het gehele

scherm bereiken. Wordt het scherm groter, dan heb je twee handen nodig. In de onlangs uitgebrachte commercial van Samsung — de Apple-bash commercial, erg lollig — komt dit zelfs naar voren.

Gebruiksgemak

Dus Apple heeft een bewuste keuze gemaakt om het scherm alleen groter te maken in de lengte. Namelijk voor gebruiksgemak, zowel voor de developers als voor de gebruiker. Dit om fragmentatie tegen te gaan, wat wel gebeurd is bij toestellen die Android ondersteunen. Veroorzaakt door een verscheidenheid aan beeldformaten, heeft Apple al die tijd gekozen voor 1 schermformaat. Alle apps zien er op elke

iPhone hetzelfde uit.

Meer content

Nu met een langer scherm, waarbij meer content getoond kan worden en de breedte hetzelfde is gebleven, zouden in theorie alle apps goed moeten werken. Nu is dit natuurlijk in de praktijk niet het geval, maar met een relatief kleine update zou de app er weer goed uit kunnen zien op álle iPhones. Developers hoeven hun apps maar in 1 dimensie aan te passen. Met ontwikkelen voor Android is het een grotere uitdaging

om de app op elk toestel hetzelfde eruit te laten zien, waardoor de belevenis voor de

gebruikers gelijk blijft.

Responsive App Design

Bij het ontwikkelen van een app voor iOS zal er nu meer nagedacht moeten worden over meeschalende content. Bijkomend voordeel is dat het hierdoor vele malen aantrekkelijker wordt om een app te laten ontwikkelen voor zowel de iPhone als voor de iPad. De iPhone app past zich al in lichte mate aan twee verschillende schermformaten. Een kleine stap verder en hij ondersteunt het grotere iPad scherm.

Deze techniek zie je nu ook steeds vaker terug komen op websites, genaamd Responsive Web Design. Ik noem deze ontwikkeling dan hierbij ook Responsive App Design.

Beslissingen met een gedachte

Dus wederom kiest Apple haar eigen weg. Niet door te kopiëren en te kiezen om mee te doen in de wedstrijd van ‘wie heeft de grootste’, maar juist te kiezen voor hun eigen overtuiging: Gebruiksgemak. Een smartphone die je met één hand kunt bedienen, maar ook nog steeds lekker in de broekzak zit.

Wat voor invloed kan deze schermwijziging hebben voor de apps? Bijvoorbeeld bij games met onscreen controls in landscape modus, heb je vaak het gevoel dat jevingers in de weg zitten. Met het nieuwe formaat scherm is er genoeg ruimte over voor het spel zelf. Niet onbelangrijk, dit scherm kan een voorbode zijn voor de geruchtmakende Apple tv. Full HD is nu mainstream. Vrijwel iedereen heeft een tv die dit ondersteunt. Vrijwel iedereen maakt video’s in full hd. Conclusie, vrijwel iedereen wil het ook mooi bekijken. Het nieuwe scherm heeft nu een 16:9 verhouding, waardoor de beelden geen zwarte balken erboven en -onder krijgen.

Verschuiving van elementen
Interessanter wordt het voor de apps die we dagelijks gaan gebruiken. Vanuit UX oogpunt verwacht ik dat actiebar van boven naar beneden zal verhuizen. Met de theorie van de iPhone met één hand bedienen, zal het onprettiger zijn om je duim hélemaal bovenin het scherm te brengen, laten we wel wezen: Mensen zijn lui. Het voelt dus minder goed. Daarom is het nu prima om het menu onderaan te plaatsen,
zoals de app Snapette al succesvol toepast.

Het nieuwe zwart
Ik kijk uit naar wat dit langere scherm ons gaat brengen als het speeltje eenmaal losgelaten wordt in de wereld. Voor nu zeg ik: “Een langer scherm is het nieuwe zwart.”

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar