Creatieve bureaus moet zich scherp positioneren. Juist in deze turbulente tijd

Het creatieve vak staat onder druk. Aanleiding voor de NIMA om zich met een Masterclass specifiek op deze bureaus te richten

Het zijn roerige tijden in de bureauwereld: meer dan ooit komt de concurrentie van alle kanten, geschikt personeel is lastig te vinden, consolidatie vindt plaats, klantrelaties zijn minder vast - de business staat op spanning. Hoe zorg je als creatieve ondernemer dat je bedrijf scherp op de kaart staat en weloverwogen keuzes voor groei en de communicatie maakt? 

Marketing voor bureaus

Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) richt zich met zijn studieaanbod met een relatief nieuwe Masterclass specifiek op creatieve bureaus. Het instituut schakelde specialist Bert Hagendoorn in, die al 10 jaar positioneringstrajecten verzorgt voor creatieve ondernemers. Eind vorig jaar gaf hij de eerste Masterclass en binnenkort vindt de tweede Masterclass plaats, op vrijdag 22 maart.

De sessie gaat in op het belang van een scherpe positionering - juist in deze tijden, doordat de markt minder overzichtelijk geworden is. Dan is een scherp verhaal niet alleen naar de gewenste soort opdrachtgevers belangrijk, maar ook naar de medewerkers die je aan wil trekken. De Masterclass gaat ook in op de doelstellingen, de strategie op groei en de targeting en segmentatie. En als die keuzes gemaakt zijn, wat dat betekent voor de communicatiestrategie voor je bureau.

De blik van buiten

In de praktijk verzorgt Hagendoorn positioneringsprojecten voor digitale bureaus, designbureaus, reclamebureaus en andere creatieve bedrijven. Meestal houden deze zich ook bezig met positionering voor hun klanten, maar om dat voor jezelf te doen is toch moeilijk: het vraagt de blik van buiten naar binnen. Daarnaast werkt hij met een zes-stappenplan, dat niet alleen structuur biedt maar ook een stok achter de deur is voor het proces. Een proces dat werkt volgens een zes-stappenplan.

Hagendoorn: "De eerste stap is de analyse, waarbij we onder andere kijken naar interne aspecten als cultuur, portfolio, belofte en bewijs, kerncompetenties en natuurlijk ook de why how what, geloof en visie. Daarna kijken we naar de belangrijkste dingen uit de buitenwereld die van invloed zijn op het bureau: genoeg om op te noemen in deze tijden. De tweede stap is het scherp maken van doelstellingen op drie niveaus, waarna de derde stap gaat over de strategie daarop - en wat de keuze wordt voor de positionering."

Strategie op communicatie

"Als je scherp hebt waar je bureau staat en heen gaat, wordt het maken van keuzes voor de communicatiestrategie eenvoudiger, de vierde stap. Daarin gaat het bijvoorbeeld over hoe het team communicatie ingericht wordt, wat onderwerpen voor thought leadership zijn, de keuze in communicatiemiddelen zoals events en awards - welke het beste passen bij de kant die het bedrijf op wil. Stap vijf is de planning, de zesde stap is die van de controle, om te bepalen of er nog bijgestuurd moet worden of niet."

Tijdens de vorige Masterclass was er veel interactie met de deelnemers. Hagendoorn: "Wat ik terugkreeg was dat naast relevante inhoud en tips, de deelnemers het fijn vonden eens met vakgenoten en ondernemers onderling over de uitdagingen van hun creatieve bureau te praten. En samen van gedachtes te wisselen over het verder brengen van je bedrijf.” Juist in deze tijd, waarin het vak voor creatieve ondernemers onder druk staat.

De tweede editie van de Masterclass vond plaats op 22 maart:
www.nima.nl/events/masterclass-positionering-en-groeistrategie-voor-bureaus

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →