Dit zijn de do’s en don’ts voor merken op TikTok in 2024

Frank de Wit, Managing Director Team5pm, deelt fuck ups en successen

Frank de Wit, Managing Director Team5pm

TikTok biedt mooie kansen voor merken. In 2024 nóg meer. Nu hoor ik je denken: “Huh, jullie zijn toch een YouTube agency?” Klopt, op YouTube zijn we in 2018 inderdaad begonnen én volwassen geworden, maar we doen inmiddels véél meer dan dat. En TikTok vinden we extra interessant, want wist je dat YouTube en TikTok meer dan 90% overlap hebben in hun doelgroep? Naast een bak aan entertainment, wordt TikTok - net als YouTube - óók vol als zoekmachine ingezet.. Anyway, reden genoeg dus om met Team5pm in 2023 flinke stappen te zetten op het platform. En oh man, wat hebben we veel geleerd. Speciaal voor jou zet ik daarom onze fuck-ups, ‘aha’-momenten én mooie successen op een rij. Dan hoef jij dezelfde blunders niet meer te maken en kan je 2024 inluiden met waardevolle inzichten voor een effectieve TikTok-strategie. Één die jouw merk ook écht laat groeien.

#1: TikTok is een gigantische traffic driver voor merken

We kennen allemaal de Amerikaanse phrase ‘TikTok made me buy it’. Creators die producten uittesten in virale video’s, en vervolgens zijn deze in alle schappen en op alle websites uitverkocht. Maar kan een merk dit ook? Ja, zeker!

Voor e-commerce platform bol hebben wij een pilot gedraaid en een nieuw TikTok-kanaal opgezet: bol.finds. Elke week spotten onze strategen, met onze eigen video-SEO-software TopicTree, welke producten populair waren onder de doelgroep. Op basis hiervan maakten we User Generated Content over deze producten, die verkrijgbaar waren op bol. Onze Advertising-unit heeft deze content geadverteerd onder een zeer geïnteresseerde doelgroep.

Zo zagen we de populariteit van de LaNeige lipbalsem onder de doelgroep. Diezelfde week maakten we een video, waarin duidelijk werd dat dit product ook op bol te koop was. Wat bleek? +750% toename in zoekopdrachten op bol’s website. De doelgroep verliet dus de app, om het product op bol op te zoeken.

bol

#2: Gebruik data om hoog te ranken en een domein te claimen op TikTok

Veel merken vergeten op TikTok een belangrijke laag. TikTok heeft zich namelijk ontpopt tot de nieuwe favoriete zoekmachine van Gen Z. Het platform leent zich als perfect middel om jouw consument te helpen in de online oriëntatiefase. Maar hoe weet je waar jouw consument naar op zoek is? Dat weet je met data over het zoek- en kijkgedrag van jouw doelgroep.

Onze tech-unit heeft een tool gemaakt, waarbij je dit zoek- en kijkgedrag continu kunt analyseren. Als eerste geautomatiseerde video-SEO-technologie in de markt, haalt TopicTree continu data uit de grootste zoekmachines ter wereld, en dus ook TikTok. Zo weten welke onderwerpen en vragen populair zijn bij de doelgroep. Daar maken we video’s over. Video’s, waar veel online zichtbaarheid op komt. 

Met HEMA hebben we de TikTok-SEO-code gekraakt. Binnen één uur rankten we #1 op TikTok. Met behulp van TopicTree, identificeerde onze Strateeg Stef het ‘badkamer’- en ‘raamdecoratie’-domein als dé zoekdomeinen voor HEMA. Lees: hier was de consument aanwezig, en de concurrent (nog) niet. Met data, wisten we precies over welke topics onze studio video’s moest maken. Naast #1 rankings op TikTok zelf, rankten HEMA óók nog eens in Google met hun verticals.

Ranking

En dit was geen one-time-thing. HEMA is net live gegaan met een nieuwe batch life hacks en DIY's - dit keer in het bed-domein op TikTok. Binnen één week rankten alle drie de video’s op #1 binnen TikTok. Op TikTok hebben de video’s nu meer dan 303.000 organische views en op Instagram zelfs 912.000!

Wil je ook ranken met TikTok-SEO? Lees dan hier meer over de HEMA case. 

#3: Geef de juiste mensen het juiste vertrouwen om Gen Z te bereiken

Een TikTok maken is geen hogere wiskunde, toch? Dat kan iedereen…toch? Nee. En dat zit ‘m in de meerdere componenten. Het is geen geheim dat UGC ontzettend goed werkt op TikTok. Content dat niet voelt alsof je kijkt naar een advertentie van een merk. En alhoewel deze content er juist niet gelikt uitziet, betekent dat niet dat het makkelijk te maken is. Het moet oprecht voelen, met de juiste voice-over en storyline: de ene creator levert fantastische dingen op en de ander slaat de plank volledig mis. Hoe scheid je het kaf van het koren? En dan de edit, TikTok-video’s hebben een bepaalde snelheid, ongeschreven regels en eigenzinnige sounds. De een heeft daar meer feeling bij dan de ander. Als Team5pm hebben we daarom besloten om specifieke teams te bouwen: een dedicated social unit met creators en editors die helemaal in die TikTok-cultuur zitten en de taal van de gebruiker vloeiend spreken.

Mijn advies is om specialisten te betrekken die de taal van Gen Z begrijpen en vertrouwd zijn met tooling over kijk- en zoekgedrag. Zo breng je jouw domein en concurrenten in kaart en maak je weloverwogen keuzes voor content. En dat vergt ook een stukje vertrouwen. Ik zie namelijk een grote toename in merken die Gen Z willen bereiken, maar de creatieve vrijheid die deze doelgroep met zich meebrengt lastig vinden. Dat spanningsveld is voelbaar. Aan de ene kant heb je jonge marketeers, die vol zitten met ideeën. Aan de andere kant heb je de beslissingsmakers van de oude garde die de ‘waarom’ vaak niet begrijpen. Dat vergt een balans.

#4: Spring niet blindelings op elke TikTok-trend

Marketeers voelen de druk om iets met TikTok te doen, maar worstelen met de integratie in hun mediamix. Het plan van merken is vaak om op elke virale trend te springen. Aan veel views binnenharken ligt het niet, maar erna heerst vaak de vraag: wat heeft het nou eigenlijk gedaan voor mijn merk? Begrijp me niet verkeerd, trends kunnen heel goed werken. Maar het moet wel bij je merk passen. Maak je met jouw video de trend groot of maak je jouw merk groot? Kies trends uit die duurzaam zijn. Zo kunnen kortstondige hypes zeker waardevol zijn, mits deze passen bij de lange termijn visie voor jouw content.  

Neem Prime Video. We helpen de streaming service al jaren met online bekendheid te genereren voor hun catalogus - op YouTube, Instagram en TikTok. In de data zagen we dat er online veel buzz was rondom Prime’s nieuwe realityserie Good Luck Guys. Zogeheten ‘Juice Channels’ brachten inside scoops over de cast. Een trend die goed aansloot bij de serie en de doelgroep van Prime. Daarom besloten wij hierop in te spelen met een TikTok-first format - ‘The Juice Box’. De cast neemt plaats in een levensgrote pak ‘juice’ en deelt alle sappige roddels. Het professioneel geschoten TikTok-format werkte mega goed bij Prime’s doelgroep en ging viraal. Een extra learning is dus dat steeds meer content-vormen werken op TikTok. Niet alleen UGC, maar ook premium content, cutdowns van grote series, podcasts en comedy shorts hebben veel potentie. 

support

Klaar voor een effectieve TikTok-strategie in 2024?

TikTok biedt hele mooie kansen voor merken. Zo kan je website traffic genereren, #1 ranken en een domein claimen. Zorg dat wat je doet, past bij jouw merk. Daar kan data je bij helpen. En de juiste mensen. Geef de juiste creatieven, het juiste vertrouwen. Bij Team5pm hebben we heel veel toppers zitten, dus heb je hulp nodig? Geef ons een belletje! ;-)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →