Google zet met Gemini in op AI-gestuurd zoeken - dit betekent het voor jouw merk

Zó vergroot je jouw online zichtbaarheid en claim je een domein in de veranderende wereld van AI, en (social) search

In Google’s jaarlijkse I/O conferentie lag de focus op kunstmatige intelligentie en wat dit voor ons als eindgebruikers gaat betekenen in de nabije toekomst. Met AI-gestuurde zoekresultaten beoogt Google de zoekende gebruiker binnen hun ecosysteem te houden en nóg beter te servicen in wat hij of zij nodig heeft. Denk aan: gedetailleerde antwoorden, AI-overviews met samengevatte informatie en tips én een nóg prominentere rol voor video in de zoekresultaten. Wat betekent dit voor jouw merk? Dat je mogelijk rekening moet houden met teruglopende website bezoeken. Het verbeteren van je zichtbaarheid binnen het Google ecosysteem wordt zo als merk belangrijker dan ooit. Maar hoe start je? Het begint met weten wat je publiek zoekt. De volgende stap? Engaging SEO-content, die je kijker zo lang mogelijk vasthoudt. Dit is hoe..

De invloed van AI op search en jouw merk

AI is een hot topic. Elke marketeer heeft het gevoel er iets mee te moeten. Google’s nieuwe AI-update rondom haar zoekresultaten maakt daarom herrie in de search-wereld. De samenvatting? Er gebeurt heel veel, maar in essentie ook weinig. Het principe van Google is nog altijd hetzelfde: zo goed mogelijk antwoord geven op je vraag.

En met AI kan Google dat nu ineens veel beter doen. Het spelletje van antwoord geven op een zoekintentie verandert niet. Google wil haar consumenten nog steeds zo goed mogelijk voorzien in hun behoeftes. En datzelfde zou moeten gelden voor jouw merk…

Wat heb jij als merk te bieden aan jouw doelgroep? Wat zorgt ervoor dat de gebruiker bij jou terechtkomt? Wellicht zul je als bouwmarkt door AI-gestuurde zoekresultaten minder snel traffic krijgen van mensen, die bijvoorbeeld ‘even snel’ willen weten wat PIF isolatie is. Maar er zijn ook mensen die op zoek zijn naar een onderbouwd kloppend verhaal - denk aan: hoe ze hun dak kunnen isoleren met PIF isolatiefolie. Van een specialist. Jouw merk, dus ;-). Dat pleit ervoor om juist in te zetten op engaging, SEO-geoptimaliseerde content. Want één ding is zeker: de intent bij jouw potentiële consument, die is er.

Met data leer je jouw doelgroep écht kennen

En nu is het belangrijk jouw doelgroep te leren kennen. Waar zoeken ze naar? Maar ook: aan welke soort content hebben ze behoefte? Met data over zoek- én kijkgedrag kun je een contentplan maken voor SEO. Data vertelt je meer over zaken als relevante topics, hoelang de content moet duren, welke trends passen bij jouw merk, de juiste titels, platform specificaties en relevante (video) specs. Retailer HEMA gebruikte de data-tool topictree om #1 te ranken op Google, YouTube én TikTok. Ontdek hier meer over de HEMA case.

topictree

GenZ = GenSearch

Één van de drijfveren achter de veranderingen in search? Gen Z. Een kritische generatie, die haar antwoorden graag kort, visueel en snel ontvangt.

Een favoriet kledingmerk? Wordt opgezocht op Instagram. Schoonmaak tips of snelle receptjes? De TikTok-zoekbalk leent zich perfect. Een Ikea-kast in elkaar zetten? YouTube to the rescue! Social platforms worden steeds meer ingezet als zoekmachines. Waarom? Het is simpelweg gemakkelijk - je vindt snel wat je zoekt, de informatie is behapbaar en misschien nog wel belangrijker: de content is visueel!

De lijn tussen social media platforms en zoekmachines wordt zo vager en vager. Nu socials niet langer meer alleen een plek zijn voor virale dansfilmpjes of connectie met vrienden, is het tijd voor jouw merk om in te spelen op social search!

GenZ

Social en SEO samenbrengen

De conclusie? Zoekgedrag is aan het veranderen en daarmee ook de kijkvolumes. Social platforms worden namelijk ingezet om middels video meer te leren, geïnspireerd te worden én over te gaan tot aankoop. En dan voornamelijk TikTok en YouTube lenen zich als mooie zoekmachines om met SEO-geoptimaliseerde content (kort of lang) aan de top te ranken. Google ziet dit in. Goed geoptimaliseerde (short-form) video krijgt in het algoritme ruimte om vragen te beantwoorden. Dat betekent dat je als merk met social content óók kan gaan ranken in Google. Zo kan je dus een domein claimen op meerdere platforms. Breng social en SEO samen!

Meer weten over social search, AI en zoek- en kijkgedrag van jouw doelgroep? Klik dan hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →