‘Full-service zijn, is meer dan alleen een ander logo op de gevel’

Brabantse bureaus The Communication Company,The Red Corner en Fightclub gingen begin dit jaar door als Fightclub.

Stefan Nuijten

We spreken erover met Stefan Nuijten, die samen met partner Cees Faes flinke stappen maken buiten de randstad.

Na anderhalf jaar intensieve samenwerking besloten de Bredase bureaus TCC, TRC en Fightclub eind vorig jaar te fuseren en verder te gaan als Fightclub – Brand & Performance agency. Michiel Mol (Lost Boys, ForceField VR, Force India F1) en Stefan Nuijten (76interactive, PTTRNS, Forza Refurbished) waren drie jaar eerder digital agency Fightclub begonnen en al snel was er de samenwerking met TCC en TRC. De partners zijn Stefan Nuijten, Michiel Mol, Cees Faes en Maarten Elshove.

‘Voor ons was de belangrijkste overweging om te fuseren dat onze klanten, het team en de markt steeds meer de behoefte hadden aan duidelijkheid en efficiency’, legt Stefan Nuijten, managing director, uit. ‘Na ruim 1,5 jaar intensieve samenwerking tussen de bureaus, zagen onze klanten voornamelijk dat het één niet meer zonder het ander kon. Creatieve campagnes, 360 graden uitrollen, maandelijks optimaliseren en vooral met elkaar in gesprek gaan over de return-on-investment. Vorig jaar hebben we besloten als Fightclub verder te gaan in begin 2020 en daar hebben we in rap tempo naartoe gewerkt.’

Totale samensmelting

De laatste jaren ziet Nuijten erg veel overnames in het bureaulandschap. Netwerken en hun bureaus kopen expertise in door overnames om zo volume te maken. ‘Een mooie ontwikkeling, omdat full-service een must is tegenwoordig.’ In die trend past de stap van Fightclub ook. ‘Maar’, zegt Nuijten, ‘in tegenstelling tot het gros van deze bureaus hebben wij gekozen voor een totale samensmelting. Wij hebben nu één holding waar de aandelen verdeeld zijn, we hebben één bedrijfs P&L en één managementteam. Zo is er geen belangenverstrengeling die je wel ziet bij de grotere netwerkbureaus. Het maakt bij ons dus totaal niet uit waar de klant zijn marketingeuro aan uitgeeft. Alleen het resultaat telt. Klanten hebben één aanspreekpunt, één rapportage en kunnen alle betrokkene marketeers aan één bar in Breda ontmoeten: onze eigen in-house bar.’

Fightclub heeft vier grootaandeelhouders, met ook ieder een actieve rol. ‘Zo voegt Michiel Mol naast strategisch ook op het innovatiestuk veel toe om ons “slimmer” en meer toekomstbestendig te maken. En we zetten bijvoorbeeld deep learning in voor klanten met onze partner PTTRNS. Daarnaast heeft Cees Faes onze strategische- en creatieve afdeling flink onder handen genomen, wat direct leidt tot positieve resultaten voor de gehele organisatie en onze klanten. Maarten Elshove is verantwoordelijk voor de juridische en financiële aspecten binnen de organisatie.’

Zoals Fightclub als organisatie qua positionering en dienstenpakket staat, is het bureau erg goed ingericht op de behoefte in de markt. Fightclub hanteert vier verticals: Strategy, Creatie, Online- en Social Media Marketing en Development.

Pitches winnen

‘Dat wij een goede weg in geslagen zijn, bevestigt onze “hitrate” op pitches gelukkig. Daar concurreren we echt tegen de grote bureaus van Nederland. Vroeger pitchten we vaak op een onderdeel, zoals social media of een merk- of activatiecampagne. Door onze vernieuwde positionering voelen we ons ook comfortabeler om aan de grotere pitchtrajecten mee te doen. We kunnen dat namelijk van A tot Z zelf invullen met onze interne organisatie.’

Nuijten constateert dat merk en performance nog altijd te veel uit elkaar liggen. ‘Vaak omdat merken met meerdere bureaus (moeten) werken of op die manier door het lead agency gestuurd worden. En die lead agencies zijn veelal nog de traditionele bureaus. Fightclub is daarom echt een creatief bureau dat net zo resultaatgericht werkt als een digital agency. En wij kunnen net zulke slimme ideeën bedenken als een creatief bureau. Een sterk merk betekent niets als het niet converteert, en een digital strategy is kansloos zonder een sterk merk.’

Nog even terug naar de naam. TCC (The Communication Company) was misschien wel een bekendere merknaam. Toch is gekozen om  voortaan als Fightclub door te gaan. ‘Marketing is tegenwoordig meer dan alleen communicatie’, verklaart Nuijten. ‘En wij doen veel meer dan alleen dat. Fightclub past beter bij wie we zijn en hoe we in de wedstrijd zitten als we met klanten aan campagnes werken. We hebben zelfs klanten en prospects meegenomen in deze stap. Een bijzonder gaaf proces.’

De afgelopen maanden werden dankzij ‘pitch wins’ toffe nieuwe klanten als Paturain, Cito, Bison International, Wasa en JVC/Kenwood verwelkomt.
Stefan Nuijten

Klanten kind aan huis

En toen was daar de coronacrisis. Hoe gaat Fightclub daar mee om? ‘Het is eigenlijk nooit een goed moment om een samensmelting van drie bureaus te timen. Dat is ook keihard gebleken toen COVID-19 ook ons raakte. Aan de andere kant zet het je wel dubbel zo scherp als ondernemer en ga je ook anders naar sommige dingen kijken. Die kan je dan heroverwegen in je toekomstplan.’

Als voorbeeld noemt Nuijten de stap die Fightclub maakte naar meer focus op recurring omzet, door meerjarige overeenkomsten af te sluiten en commitments op basis van resultaat aan te gaan. ‘De relatie met je klanten wordt soms onderschat, maar in zulke tijden besef je dat die relatie je als bureau kan maken en breken. Bij TCC zat die relatie al erg goed: klanten hadden gemiddeld acht jaar een intensieve relatie met het bureau. Klanten zijn hier vaak kind aan huis. En niet alleen omdat we zo’n mooie bar hebben ingebouwd. Ze houden hier geregeld marketing- en salesmeetings waarbij wij ook betrokken worden. Tijdens COVID-19 wordt die relatie dan flink op de proef gesteld en ik denk dat die goede band met klanten ons recent erg heeft geholpen om positief en vooral met het hele team gemotiveerd te blijven.’

Plaats als eerste een reactie