Gravity: de kracht van simpel

Producten en diensten die zich op een simpele manier presenteren worden door consumenten gemakkelijker geaccepteerd.

Producten en diensten die zich op een simpele manier presenteren worden door consumenten gemakkelijker geaccepteerd. Dat zegt Marco Groenendijk, managing director van creative development agency Gravity uit Amersfoort. Maar simpel is zo makkelijk nog niet.

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. We nemen voortdurend informatie tot ons en staan altijd ‘aan’. Wat we onthouden is de informatie die ons aanspreekt en die ons op een simpele manier weet te bereiken. “Neem een verkeersbord”, zegt Groenendijk. “In één oogopslag zien verkeersdeelnemers, jong of oud, wat de betekenis daarvan is.” Marketeers zouden veel meer van simplisme gebruik moeten maken, stelt hij. Juist in een drukke, onoverzichtelijke (reclame)wereld waarin iedereen wil opvallen is het van belang om deze simpel en verrassend voor het voetlicht te brengen. Maar dat gebeurt vaak niet. En dat begrijpt Groenendijk ook wel. “De zender van de boodschap wil vaak veel vertellen en let er vooral op hoe hij dit wil laten overkomen. Je hoeft echter niet altijd te praten om iets te willen vertellen. Door op een speelse, verrassende manier aanwezig te zijn laat je een gevoel achter. En precies dat is waar Gravity zich mee bezighoudt.”

Het bedenken en ontwikkelen van relevante en doeltreffende platformen is de core business van Gravity. Het bedrijf, dat opereert op het snijvlak van marketing en IT, vereenvoudigt complexe vraagstukken en vertaalt ideeën en strategieën naar verrassende, simpele oplossingen. Het werkt hiervoor vanuit de in eigen huis ontwikkelde Simplicity Moves-methode. “Als je er in slaagt om moeilijke zaken te vereenvoudigen, zet je mensen en organisaties in beweging en zorg je dat ze jouw merk omarmen”, licht Groenendijk toe.

Over de klant heen springen

Maar simpel is zo makkelijk nog niet. “Simplicity zit in details. En juist daar zit de kwaliteit en beleving. Zoals het broodje dat je bestelt. Dat smaakt ook echt anders als het ‘aangekleed’ wordt geserveerd en je het eet in een sfeervolle omgeving. Dit soort details beïnvloedt het denken van mensen.”

Hetzelfde raffinement gebruikt Gravity bij de bouw van digitale platformen. Oog voor detail en simplicity zorgen er voor dat de gebruikerservaring optimaal is. En dat de acceptatie door de klant groot is. Groenendijk: “Wij hebben de bevlogenheid om behoeften van mensen bedrijven in te vullen. Dat is verankerd in onze organisatie. Wij helpen hen door hun processen te optimaliseren en ingewikkelde dingen makkelijk te maken.”

Dat details daarbij belangrijk zijn heeft Gravity dit jaar laten zien bij het 24festival in het Concertgebouw. Daar zorgde Gravity voor de toiletten. “Er was iemand die complimentjes gaf of even een praatje met je maakte”, vertelt Groenendijk. “Een kaarsje, aangename temperatuur, een aangename geur, warme handdoekjes, flesjes parfum en deo om je op te frissen en een pepermuntje als je weer weggaat. Juist die details maken dat een toiletbezoek aangenaam wordt en laten een bepaald gevoel achter. Precies dat is wat details doen. En het is zo simpel. Je moet je alleen verplaatsen in de beleving van de bezoeker.

Maar wat is het verhaal achter de Simplicity Moves-methode? Groenendijk licht een kleine tip van de sluier op. “We geven de klant inzichten en komen samen met hem tot de kern. Daarbij springen we ook over de klant heen, naar zijn eindgebruikers. Wij challengen ons op de vraag: wat heeft die eindgebruiker nodig? Welk gevoel willen we achterlaten? En is de oplossing simpel genoeg voor hem?” Een werkwijze waarmee Gravity zich duidelijk onderscheidt. “Als een klant ons benadert met een idee, vertalen we dat niet naar een concept maar focussen we op de acceptatie ervan. Hoe kan dit idee het best worden geaccepteerd door de gebruiker? Die juiste acceptatie is bij ons leidend. Simplicity is het middel naar die acceptatie. Moves is de uitwerking daarvan: niet alleen omdat het zorgt voor beweging, maar ook omdat mensen je merk omarmen en daar iets bij voelen. Dat staat voor de tweede betekenis van Moves: emotie.”

Gravity1
Gravity1

Startup mentaliteit

Gravity heeft een echte startup mentaliteit. “We zijn ondernemend, nieuwsgierig, flexibel en eager maar tegelijkertijd ervaren en professioneel”, vertelt Groenendijk. Het groeiende bedrijf telt momenteel 22 medewerkers, waarvan een derde deel creative is en twee derde development. Die combinatie is ook van onderscheidende waarde, aldus de managing director. “We kennen de mogelijkheden en de valkuilen van de techniek. Een valkuil is bijvoorbeeld dat een creative iets briljants bedenkt, maar dat dit idee technisch niet uitvoerbaar is. Als marketeer moet je dan vaak tijdens de ontwikkeling concessies doen. Dat doet altijd zeer en gaat ten koste van je doelstellingen en je relatie met de ontwikkelaars. Wij werken in onze klantenteams met creatives en developers, zodat wij dingen veel beter zien aankomen. Zo voorkomen we dat de klant keuzes moet maken die hij niet wil maken.”

Gravity helpt ook grote bedrijven om te denken als startup. En dat is juist nú van groot belang, benadrukt Groenendijk. “Er wordt tegenwoordig nogal wat gevraagd van bedrijven. De consument verwacht veel van hen op tal van gebieden. Van dienstverlening tot duurzaamheid. Grote bedrijven móeten daarom zichzelf blijven vernieuwen, anders worden ze door de tijd ingehaald. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die de slag hebben gemist en zijn verdwenen. Wij kunnen met onze entrepreneur mentaliteit deze bedrijven helpen met business ideeën en creatieve concepten.”

www.gravity.nl

Babynamen app levert schat aan informatie op

In haar nog jonge bestaan ontwikkelde, bouwde en optimaliseerde Gravity  oplossingen – vaak in de vorm van platformen – voor onder meer Zwitsal, Unilever, Discovery Channel, Shell, Fantube en Royal Lemkes.

Omdat Zwitsal zo vroeg mogelijk in contact wilde komen met jonge ouders bedacht en ontwikkelde Gravity de Babynamen app, in de wetenschap dat babynamen de meest gezochte zoekterm is in het domein baby’s. In Nederland zijn er per jaar zo’n  170.000 vrouwen in verwachting.  Op zoek naar de perfecte naam swipen jonge aanstaande ouders in de zelflerende app babynamen naar een matchlist. In het eerste half jaar werd de iOS-variant meer dan 19.000 keer gedownload en de Android-variant ruim 17.000 keer. De app gaf Zwitsal toegang tot een schat aan informatie over aanstaande ouders, won goud bij de Gladiator Awards van Unilever en werd genomineerd voor een AMMA Award. Gravity staat op nummer 1 in de Emerce100 in de categorie ‘digital agency fullservice middelgroot. In de categorie ‘content’ won het met Fantube een Zilveren DIA.

Plaats als eerste een reactie