Het geheim van succesvolle performance based marketing

Linehub CEO Marko Dobroschelski over het belang van betekenisvolle connecties

Linehub intern event, 2019
Linehub

Ruim 21 jaar geleden, op een stoffige zolderkamer zonder fatsoenlijke internetverbinding, startte Marko Dobroschelski en partners hun eerste marketingbedrijf Daisycon. Zijn missie: een onderneming beginnen met betekenis, waar mensen trots zijn om te werken.

Wat ooit begon met banners in ruil voor kratjes bier, veranderde al snel in een succesvol netwerk voor affiliate marketing & lead generation. Inmiddels staat Marko aan het roer van Linehub, een collectief van verschillende marketingbureaus: Daisycon, Affiliprint, Conversive en een nauwe samenwerking met Sovendus in Nederland, België en Zweden. De zolder is verruild voor kantoren in binnen- en buitenland, van Almere tot Taipei, met zo’n 156 man personeel.

Marko’s insteek is echter niet veranderd: “Het draait om netwerk en verbinding, mensen zijn belangrijker dan winst.”

Samenwerken is de sleutel tot succes

Draait het bij performance based marketing dan niet alleen maar om prestatie en rendement? Nee. Betekenisvolle connecties staan voorop, stelt Marko:

“Natuurlijk is het belangrijk om te presteren en doelstellingen te behalen. Maar een goede relatie is minstens zo belangrijk. Ik geloof dat resultaten versterkt en bepaald worden door een fijne samenwerking, zowel met collega’s als klanten en partners. Onze sterke interne cultuur en de externe relaties die we daarmee opbouwen, zijn onze sleutels tot succes."

Netwerk en partnerships

Het is dan ook geen toeval dat Marko met Linehub een collectief heeft gelanceerd dat veel met elkaar samenwerkt. Linehub is een distributienetwerk van verschillende soorten marketingmakers, allen met een eigen expertise, die goed op elkaar aansluiten: van check-out specialist Sovendus tot insert marketingbureau Affiliprint. Marko vertelt: 

“De gemene deler van alle Linehub labels is het belang van partnerships. Door intensief samen te werken en een netwerk te bouwen, helpen we klanten om betekenisvolle brand partnerships met elkaar aan te gaan. We creëren daarmee een soort micro-omgeving, waarin de consument op verschillende momenten bereikt wordt: tijdens het online shoppen, afrekenen of zelfs het uitpakken van een pakket of magazine. Zo helpen we klanten om marketingdoelstellingen te behalen via verschillende routes, terwijl ze maar met één partij hoeven af te stemmen. Dat is effectief en scheelt hen veel tijd.”

Vertrouwen als basis

Een goede relatie is volgens Marko de belangrijkste bouwsteen van zo’n sterk netwerk: “Het draait om vertrouwen. Dat verdien je niet alleen door te goed scoren, maar ook door op een prettige manier met je klanten om te gaan. We willen zo’n sterke relatie ontwikkelen dat men niet alleen voor ons kiest vanwege uitstekende performance, maar op basis van gevoel: The marketing collective you want to join without the pitch.

Ieder label heeft zijn eigen klantenkring, het overkoepelende Linehub dient haast als een keurmerk van vertrouwen: doordat de klanttevredenheid binnen de afzonderlijke labels zo hoog is, hebben ze vaak ook vertrouwen in de expertise en werkwijze van de andere labels.”

Social first, performance is next

Marko legt uit hoe dat vertrouwen tot stand komt: “Een bepaald target behalen geeft focus, maar het gaat over de weg daarnaartoe. Het proces van samenwerken om iets te bereiken, en samen de successen te vieren. Iets met elkaar neerzetten waar je trots op kan zijn. Dat begint al intern, met het hebben van een open cultuur. Er is ruimte om te leren, te ontwikkelen en te groeien.

Ik wil dat onze collega’s trots kunnen zijn op wat ze doen. Dat je op de vrijdagmiddagborrel haast al zin hebt om maandag weer aan de slag te gaan. A happy cow gives more milk: als je het zelf naar je zin hebt ga je ook op een leuke manier met je klanten om. Zo’n sociale cultuur past wat mij betreft dus juist bij performance based werken.”

Plaats als eerste een reactie