De ideale marketingmix voor internationale groei

Het succesverhaal achter de opmars van Emma Sleep.

Wie als e-commerce bedrijf internationale aspiraties heeft, zou eens een kijkje in de keuken (of: slaapkamer) bij Emma Sleep moeten nemen. Sinds de oprichting in 2015 is het Duitse slaapmerk Emma razendsnel uitgegroeid van innovatieve D2C startup tot een van de wereldwijde marktleiders op het gebied van slaapcomfort. Er zijn inmiddels meer dan 1,5 miljoen Emma matrassen verkocht in 26 verschillende landen. In 2020 groeide Emma maar liefst 170% ten opzichte van het jaar daarvoor, breidde uit naar 5 nieuwe regio’s en haalde een omzet van zo’n 405 miljoen euro. Het geheim achter dit internationale succesverhaal? Een ijzersterke marketingmix.

Met de missie om de slaapkwaliteit van de hele wereld verbeteren, zit internationaliteit diep in het DNA van Emma. In de afgelopen 6 jaar is er dan ook aardig aan de weg getimmerd om die droom te realiseren: het slaapmerk gaat als een speer. Dankzij talloze internationale prijzen is Emma inmiddels zelfs het meest bekroonde matras van Europa. Naast hoogwaardige kwaliteit van de producten, is het efficiënte marketing attributiemodel een belangrijke bouwsteen voor Emma’s overweldigende succes.

Internationaal partnernetwerk

Emma CEO Dr. Dennis Schmoltzi vertelt over het belang van een sterke internationale marketingmix: “Naast dat we blijven investeren in productkwaliteit en innovatie, zijn we veel bezig met onze internationale zichtbaarheid. We zijn niet alleen gericht op de introductie van nieuwe landen, maar blijven continu werken aan het vergroten van onze naamsbekendheid in de landen waar we al actief zijn. De efficiënte marketingmix is een belangrijke basis voor onze succesvolle groei. Met behulp van internationale partners zijn we de gehele customer journey zichtbaar. Dat varieert van het creëren van brand awareness met Google CSS tot het delen van promotiecodes na aankoop. Een sterk internationaal partnernetwerk is cruciaal voor onze uitbreiding, doordat we bewezen effectieve marketingactiviteiten makkelijk in andere landen kunnen implementeren. Bij het onboarden van nieuwe partners kijken we dus altijd in hoeverre ze internationaal georiënteerd zijn.”

Bewezen succes

Een van die internationale partners is marketingcollectief Linehub, die met de labels Daisycon, Sovendus en Affiliprint meebouwt aan Emma’s zichtbaarheid in Europa. Emma startte in 2018 een samenwerking met affiliate netwerk Daisycon om het bereik en marktaandeel in Frankrijk te vergroten. In datzelfde jaar werd Emma door insert marketingbureau Affiliprint en check-out specialist Sovendus geholpen om de Nederlandse markt te veroveren. Door het internationale profiel van de partners, konden de succesvolle campagnes moeiteloos uitgerold worden naar andere Europese landen. Inmiddels verzorgen de verschillende labels marketingactiviteiten in Duitsland, de Benelux en Scandinavië.

It’s all-in the mix

Het groeisucces zit ‘m in de combinatie van verschillende marketingactiviteiten. Johanna Floris, Daisycon Accountmanager voor Emma in Frankrijk: “Ons affiliate programma was onderdeel van een sterke overkoepelende strategie, dat maakte de campagne zo succesvol. Van TV commercials tot online influencers: Emma’s ijzersterke marketingmix zorgde voor verschillende contactpunten in de hele klantreis. Deze doorlopende zichtbaarheid bij de consument resulteerde in tienduizenden sales en meer dan 10 miljoen omzet.”

Nieuwe markt betreden

De aanpak verschilt van land tot land. Zo breidde Emma begin 2020 uit naar Scandinavië, waar geconcurreerd moest worden met bekende spelers die de lokale markt al heel lang domineerden. Emilia Chmielowska, Business Development Manager bij Emma in Scandinavië, vertelt: “We betraden als nieuwkomer een markt met een jarenlange gevestigde orde. Consumenten moesten van betrouwbare bronnen horen waarom zij een Emma matras verkozen boven merken die al jaren top of mind waren in deze regio. Om dit te realiseren gingen ze voor een partner-focused aanpak. Door meerdere online en offline touchpoints met de consument, konden we continu blijven optimaliseren en zorgvuldig uitbreiden. De samenwerking van verschillende marketing partners was cruciaal voor het succesvol betreden van de Scandinavische markt.”

Plaats als eerste een reactie