Premium

Jip Samhoud in 6 jaar van startup naar marketingpionier

Ceo & oprichter &samhoud creative tech over de naamswijziging van zijn bedrijf en businessmodellen voor de toekomst.

Het moment voor de naamswijziging van &samhoud media naar &samhoud creative tech lijkt exact dertig jaar geleden als door de schikgodinnen bepaald. Toen richtte Salem Samhoud zijn eerste consultancy-bedrijf op én kreeg hij zijn eerste kind, Jip. Deze week, exact drie decennia later, bereikt de zoon naar eigen zeggen de ‘volwassen’ leeftijd en markeert de subtiele naamswijziging tevens de volgroeidheid van zijn bedrijf, dat deel uitmaakt van de zeer fortuinlijke' bedrijvengroep die uit vaders eersteling is ontsproten. Tijd dus voor Adformatie om Jip Samhoud over deze samenvallende ‘coming of age’-verhalen aan de tand te voelen.

Engagement

‘De meeste talentenlijstjes houden op bij de dertig’, vertelt Samhoud lachend, ‘ik heb het geluk gehad er op een aantal te mogen staan’. Louter toeval waren die nominaties niet, Samhoud was van jongs af al een actief ideeënontwikkelaar. ‘Als kind wilde ik uitvinder worden, professor Barabasstijl, ik was het type dat oude radio’s zorgvuldig uit elkaar haalt en in elkaar zet’. Zijn carrière nam al vroeg een vlucht: op zijn vijftiende (2005) hielp hij zijn vader met het opzetten van Visie21, een initiatief waarbij burgers en politici in dialoog aangingen over de toekomst van Nederland (2021). Daaruit ontwikkelde junior het project van het jeugdkabinet, een schaduwkabinet bestaande uit geëngageerde jongeren die een analoog regeerakkoord opstelde en het echte kabinet van adviezen voorzag.

De jonge Samhoud keek goed naar de Haagse politiek in de tijd van Balkenende en Bos. Zijn ervaringen schreef hij op in het boekje ‘Het kan allemaal zoveel beter’. Over de politiek is hij kritisch: ‘De kracht en macht van media, pr en de processen daaromheen werden me duidelijk. Als je het hebt over de wereld verbeteren dan zag je dat de politiek weinig voor elkaar kreeg. Politici praten vooral de media na, kijken vooral naar zichzelf en zijn vooral bezig of de media hun uitspraken overnemen.’ Nederland, concludeerde Samhoud, is vooral een mediacratie.

De politiek verloor voor Samhoud haar magie, maar temperde niet de wereldverbeteraar in hem. De achttienjarige millennial wist wat hem te doen stond in onze poldermediacratie.‘Ik wil een eigen mediabedrijf oprichten', zo schreef hij op. Één, zou later blijken, waarbij sigarettenmerken niet hoeven aan te kloppen en mensen zonder enig maatschappelijk engagement niet hoeven solliciteren.

&samhoud creative tech - showreel

&samhoud media

Wat volgde was een periode van prestigieuze cursussen in het buitenland. Eenmaal terug in Nederland, eind 2013, voegde Samhoud de daad bij zijn woord. Zijn mediabedrijf begon met drie man en een idee. ‘We wilden tv-programma's voor nieuwssites produceren, dat was toen nog redelijk uniek. Het voorstel was om voor Nu.nl, de grootste nieuwssite, een talkshow te maken voor de Olympische Winterspelen in Sotsji in 2014. Ik stuurde een tweet aan Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van Nu.nl. We werden uitgenodigd en mochten een dagelijks programma van het platform maken, mits we zelf de financiering regelden. Een fantastische ervaring was het. Binnen vijf weken moest het geregeld zijn. Het waren nachten van twee uur slaap, maar het lukte.’

‘Het was een goede start, een van de drie key moments die het fundament van &samhoud media hebben gelegd’, zegt Samhoud terugkijkend. ‘Na dit project zijn we met virtual reality in de weer gegaan. Daarbij hebben we veel geluk gehad met Albert Spijkman, toen marketing directeur van Achmea. Hij durfde het aan ons een opdracht te geven om een VR-film met een serieus budget te maken. Het derde sleutelmoment was de opdracht van Albert Heijn, waarvoor we de succesvolle Dino-spaaractie met VR- en AR-componenten hebben mogen ontwikkelen. Uit deze samenwerking zijn inmiddels elf loyaliteitscampagnes voortgekomen.’

Co-creatie en vertrouwen

De relaties die &samhoud media in afgelopen zes jaar opbouwde met zijn klanten zijn duurzaam van aard. Dat heeft een reden. Samhoud: ‘Omdat het vaak om innovatieve projecten gaat, raakte de traditionele en wat afstandelijke brief-debrief-werkwijze op de achtergrond. Onze manier van werken is het proces van co-creatie, samen gefaseerd ontwikkelen, en dat creëert een stevige band. Vaak startten we met een paar sessies rondom een vraagstuk en maakten vervolgens eerst een MVP (minimum value product). Toen merkten we al dat we niet meer als een traditionele agency werkten.’

Op gebied van nieuwe technieken en media (AR-, VR- , Gamification etc) is &samhoud media een voorloper. Dat kan ook nadelen hebben. ‘Soms, zoals met het opzetten van VR-bioscopen, lopen we soms iets te ver voor de troepen vooruit. Het is pionieren. Voor de klanten, de marketeers van bepaalde merken kleven er risico’s aan het opzetten van een nieuw product. Vertrouwen is hier het sleutelwoord.’

Saskia Egas Reparaz, toenmalig directeur marketing van Albert Heijn en opdrachtgeefster van de Dino-spaaractie beaamt het belang van vertrouwen: 'Jip staat als millennial dicht bij de doelgroep en levert gewoon kwaliteit, dat kweekt al snel vertrouwen. We wilden iets extra met de dino-spaarplaatjes, waarbij TBWA al betrokken was en hadden Freek Vonk al. Jip en zijn mensen voelden direct aan wat we wilden en ontwikkelden iets ontzettend cools met hun AR- en VR-app. Mijn eigen kinderen waren er ook gek op’

‘Het zijn zeer snuggere boys and ladies’, vertelt Annebe Dalmijn, propositie-marketeer bij VodafoneZiggo, over haar samenwerking met &samhoud voor de ontwikkeling van de slimme WiFi-snelheidsmeter. We wilden een app waarmee klanten met behulp van AR en voice thuis hun WiFi kunnen meten en problemen op kunnen lossen. Een behoorlijk complexe problematiek. Ze begrepen door hun open, analytische houding al snel wat de bedoeling was. Het vertrouwen kwam daardoor eveneens snel. Het was agile werken, stapsgewijs vanuit een idee naar eindproduct. Onderweg hebben we dan ook bepaalde zaken los moeten laten, anders zou het eindproduct een gimmick zijn geworden. Toen ik hun eerste prototype zag, wist ik: ze snappen het.’

&samhoud creative tech: nieuwe ambitie en businessmodel

‘Media’ dekte de lading niet meer nu het bedrijf zich voornamelijk toelegt op het ontwikkelen van digitale producten en diensten. De nieuwe naam 'creative tech' markeert daarbij volwassenheid. 'Het is niet zozeer dat wij als &samhoud media volwassen moesten worden, vertelt Samhoud, ‘de nieuwe technologieën waren dat zelf nog niet helemaal uitontwikkeld. Met AR- en VR-toepassingen bijvoorbeeld, deze begonnen met een gimmick, vervolgens werden er campagnes mee gebouwd en uiteindelijk zijn ze tools geworden waarmee een serieus product of dienst ontwikkeld kan worden die daadwerkelijk een klantprobleem oplost.'

Door de goede resultaten durft Samhoud verder te kijken dan alleen de Nederlandse markt. ‘Bepaalde innovaties die we hier hebben ontwikkeld, kunnen we in aangepaste vorm heel goed toepassen in het buitenland. Bijvoorbeeld de dino-campagne is inmiddels met een andere schil in Portugal en Spanje toegepast. Met dat soort licentiemodellen zijn we bezig, de tech en het concept hebben we immers al.’

&samhoud creative tech zal dus deels volgens een ander businessmodel gaan werken dan nu het geval is. Samhoud licht toe: ‘We willen in de toekomst niet meer uitsluitend van het urenmodel afhankelijk zijn en onderzoeken de mogelijkheden van licentie-achtige businessmodellen, al dan niet in co-creatie met klanten. Op termijn willen we minimaal dertig tot veertig procent van de omzet via die constructies genereren. Nu ligt dat nog op vijf procent. We zijn ambitieus en betreden een nieuwe, volwassen league. We zijn de talentstatus definitief voorbij.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie