Premium

Nieuw bureau Not Our Agency wil de wereld mooier, liever en schoner maken

Het gaat oprichters Melle Schellekens, Lars Kappen en Geert Pelsma om het leveren van waarde.

V.l.n.r. Geert Pelsma, Melle Schellekens en Lars Kappen

Melle Schellekens, Lars Kappen en Geert Pelsma richten Not Our Agency (Noa) op. Het drietal kent elkaar van een samenwerking tussen The Good Roll (toiletpapier) en HappySoaps (handgemaakte en plasticvrije zeep). Zij presenteren zich als drie impactmakers die ‘op een eigentijdse manier, andere organisaties helpen in het realiseren van hun impactmissie’.

Een 'ondernemende energie'

In de aankondiging van de oprichting lezen we dat Noa de wereld continu een stukje mooier, liever en schoner maken. ‘Met dit doel in hun gedachten, vergroten ze de impact van ambitieuze start-ups en creëren ze impactvolle strategieën voor de gevestigde orde. In beide gevallen vanuit een ondernemende energie zodat wat jij als organisatie geeft, van waarde is voor anderen. Voor de wereld, voor je omgeving én voor jezelf.’ Maar wat voor diensten wil Noa concreet gaan verlenen? Pelsma noemt vier elementen. Om te beginnen is er de ‘Empathy Workshop, waarin achterhaald dient te worden wat het gevoel van klanten is met betrekking tot een bestaand merk of nieuw concept. Noa wil marktstrategieën ontwikkelen, die mogelijk kunnen uitlopen in vernieuwende merkidentiteit. Het bureau ontwikkelt nieuwe businessmodellen en tot slot zeggen Schellekens, Kappen en Pelsma ‘go to market- en pr-strategieën aan te bieden. ‘Inclusief het voor langere tijd begeleiden van de organisaties tijdens deze fase.’

Van de wereld

De oprichters maken er een punt van dat Noa ‘van de wereld’ is. ‘Het is niet “Our” of “Your Agency”. Het gaat Noa om het leveren van waarde.’ Maar die ambitie is niet vastgelegd in de organisatie- of rechtsvorm (bijvoorbeeld steward ownership) van het bureau. ‘Dit doen we niet’, zegt Pelsma, ‘de naam komt voort uit het feit dat we onszelf niet als een reclamebureau willen positioneren maar een verlengstuk van de bedrijven willen zijn waarvoor we werken.’

The Good Roll en HappySoaps, merken die zijn gecreëerd door de oprichters van Noa zijn ook geen steward owned bedrijven. Pelsma: ‘Zij maken impact middels dagelijkse producten. Wij willen dit dus doen door de waarde die we bieden voor ambitieuze impactvolle start-ups en voor gevestigde organisaties die vanuit hun core ook impact willen maken, maar vastlopen in de manier waarop.’

Niet uurtje-factuurtje

Het leveren van waarde is volgens Noa ook terug te zien in het gehanteerde businessmodel. Dat neemt niet meer het traditionele urenmodel als uitgangspunt, maar het vergoeden middels vaste prijzen op waarde. Hoe werkt dat? Pelsma noemt de samenwerking met NoLongerLost als voorbeeld. ‘Hierbij hebben wij afgesproken dat wij een bepaald percentage van de omzet minus kosten ontvangen. Een bepaald percentage hiervan wordt weer terug geïnvesteerd in de marketing van NoLongerLost en het overige percentage zijn inkomsten voor Noa. Zonder onder, of bovengrens.’ Pelsma stelt dat Noa hierin ‘echt ondernemerschap’ toont ten opzichte van traditionele bureaus.

Nieuw product

Volgens Schellekens, Kappen en Pelsma is het belangrijk om in de schoenen van de eindgebruiker te staan en het geboden product of dienst vanuit hun standpunt te begrijpen. Sterker nog: ‘Wij geloven dat een product maken voor je – potentiële - klanten veel efficiënter is dan klanten vinden voor je product.’ Daarmee lijkt Noa vooral een bureau te willen zijn voor product- en dienstontwikkeling. Wil het bureau liever niet betrokken zijn bij het ontwikkelen van strategieën voor merken met een staand product- c.q. dienstenportfolio? ‘Noa is er zeker ook voor gevestigde organisaties met bestaande producten en diensten’, zegt Pelsma, ‘maar ook hierbij is het vertrekpunt om goed te begrijpen wat er leeft bij de eindgebruiker en niet blind te varen op de perceptie die in een organisatie leeft. Dus als gevolg hiervan dient een bestaand product of dienst misschien wel aangepast te worden om een betere match te vormen met de behoefte bij de doelgroep. Dit is dus zowel van toepassing op bestaande als nieuwe producten en diensten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie