Ocean Outdoor Nederland zoekt de gaafste digitale campagnes

Ocean Outdoor Nederland lanceert de Digital Creative Competition Amsterdam. Meindert van den Heuvel hoopt op spectaculaire campagne-ideeën.

Combineer alle schermen, techniek en creativiteit en je krijgt prachtig werk.
Meindert van den Heuvel, managing director van Ocean Outdoor Nederland

Een creatieve competitie om te laten zien wat er allemaal kan in digital-out-of-home (DOOH). Dat is de essentie van de nieuwe Digital Creative Competition Amsterdam, die Ocean Outdoor Nederland samen met Adformatie houdt. Iedereen kan ideeën inzenden en meestrijden om de hoofdprijs met een mediawaarde van 500.000 euro.
Meindert van den Heuvel legt uit dat het idee uit het Verenigd Koninkrijk komt. Ocean organiseert daar zo’n competitie al tien jaar. ‘Ze zijn er mee begonnen aan de vooravond van digitale buitenreclame, om mensen te prikkelen en inspireren. In Nederland hebben we precies dezelfde motivatie om het te doen. Twee jaar geleden waren we bij de awardshow in de Imax, een grote bioscoop middenin Londen, en het was echt spectaculair. We keken elkaar aan en zeiden: dit willen wij ook.’

Want de hele wereld is een groot scherm geworden en iedere dag komt er wel een techniek bij. ‘Als je dat bij elkaar brengt, krijg je hele mooie campagnes.’

Snelle groei

Digital Out Of Home (DOOH) groeit hard in Nederland, vooral ook omdat er steeds meer digitale schermen bijkomen. Van de totale omzet is inmiddels meer dan een derde digitaal. Bij Ocean zelf is dat al rond de 80 procent. Bij IAB (nu VIA) zette Van den Heuvel zich enige tijd in als taskforcevoorzitter in voor DOOH. ‘Heel belangrijk om dat te doen, naar dat gaat weinig over de creatieve invulling, meer over een soort spelregels. Het is met DOOH eigenlijk als een mooie smartphone waarbij je niet van alle mogelijkheden gebruikmaakt. Daar is deze competitie voor: je kan zoveel coole dingen bedenken om te laten zien hoe rijk het is, maar vaak zijn het nog gescheiden werelden. De bedoeling is om die dichterbij elkaar te brengen.’

Op de
site van Ocean kun je naast alle spelregels ook de voorgaande winnaars uit Engeland zien. ‘We kunnen wel tegen mensen zeggen dat alles mogelijk is, maar het beste is om voorbeelden te laten zien. Als je naar die cases kijkt, raak je ongetwijfeld geïnspireerd.’

Maak de gaafste campagne

Ocean is niet op zoek naar het meest technisch geavanceerde idee, maar ‘de gaafste digitale campagnes’. Dat kan met visuals zijn, maar het kan ook een combinatie zijn van beeld en techniek. Neem het jongetje dat naar boven kijkt, telkens als er een toestel van British Airways overvliegt. Als hij er naar wijst, komt er automatisch in beeld welke vlucht het is en waar hij naartoe gaat.
Of een eveneens Britse campagne tegen huiselijk geweld waarbij het gezicht van een vrouw close in beeld komt op een groot scherm. Haar gezicht is bont en blauw. In het scherm zitten camera’s die registreren wie er naar het scherm kijkt. Hoe meer mensen kijken, hoe meer de blauwe plekken uit haar gezicht verdwijnen. De campagne won in Cannes.
In Nederland maakten We Film en N=5 een paar jaar geleden een campagne die op het scherm op het Rembrandtplein was te zien. Er kwam een ambulance het beeld in gereden. De hulpverleners werden uit hun auto getrokken en in elkaar geslagen. De mensen die naar het scherm keken, waren zelf ook zichtbaar op het scherm. Ze keken slechts en deden niets. Precies de essentie van de campagne.

Your idea

Vooruitkijken

Een mooi aspect aan de Digital Creative Competition Amsterdam is ook dat de competitie vooruitkijkt en niet terug, zegt Van den Heuvel. ‘Wij beoordelen ideeën en concepten. De hoofdprijs is dat de winnende concepten worden uitgevoerd. Daarnaast is het mooie dat je het samen ontwikkelt. Meedoen is extreem laagdrempelig. Je hoeft geen ingewikkelde filmpjes te maken, maar schrijft het bij wijze van spreken op een A4tje. Dat maakt het allemaal een beetje anders dan de reguliere competities.’

Jureren

Dat vraagt wel een beetje om een andere manier van jureren, beseft Van den Heuvel. ‘Alle mensen in de jury zijn bekenden en ze zijn enthousiast ondanks, of misschien wel juist omdat het nieuw is. Het is leuk om te kijken naar wat de potentie van een campagne is, in plaats van naar wat het heeft gedaan. Verder houden we het simpel met twee categorieën waarin je kunt inzenden: commercieel en non-profit.’

De jury bestaat uit Carolien van 't Hek - CEO UM Nederland, Caroline van Turennout - Directeur Marketing & e-Commerce Zeeman, Cees Dingler - MD/Creative Director Capitola, Gérard Ghazarian - Founder Candid, Inge Ligthart - CEO Dawn, Joris Kuijpers - Founder/Creatief Directeur, The Family Amsterdam, Lydi Siebers - CMO Benelux HelloFresh, Maddie Raedts - Founder, IMA & Global Head of Social for Fashion & Luxury, MediaMonks, Max Pinas - Creative director Dept Agency, Mervyn ten Dam - Creative Director dentsuACHTUNG! En Patrick de Laive - Founder & CPO TNW.

‘Wij wilden in de jury allemaal mensen met een verschillende achtergrond, omdat er in al die campagnes gebruik wordt gemaakt van verschillende disciplines en specialisten. Het gaat niet alleen om creatie, maar ook over tech, digitaal en media. En de marketeers wilden we erbij hebben om te zien of al die ideeën ook werkbaar zijn.’

De jury
De jury

Jaarlijks

De Digital Creative Competition Amsterdam moet jaarlijks terugkeren. 
In juni in Amsterdam, in het najaar is weer een editie in Londen en in het eerste kwartaal van volgend jaar ook in Scandinavië, waar Ocean ook actief is. En zo moet het elk jaar verdergaan. ‘Er moet ook een jaarlijkse grande finale komen van de winnaars uit alle landen. De campagnes uit Nederland kunnen net zo goed ingepast worden in Londen en Scandinavië.’

Ocean heeft bewust voor juni gekozen omdat het goed zou kunnen dat Nederland - deels - weer opengaat. ‘Daarnaast is het goed om nu te investeren. Klanten vertellen ons dat ook: je kunt nú het verschil maken, straks wil iedereen weer adverteren.’

Van den Heuvel gaat er nog wel vanuit dat de awardshow een online productie is. Als blijkt dat er meer mag, dan komt er een groot feest, belooft hij. Dat is dan op donderdag 17 juni. ‘Een flashmob op het Museumplein? Waarom niet?’

Van 12 april 2021 tot en met 21 mei 2021 loopt de inschrijving. Ideeën insturen kan voor vrijdag 21 mei 2021 23:59 uur naar 
dccamsterdam@oceanoutdoor.nl

Ga naar de site van Ocean Outdoor Nederland voor alle spelregels en inspiratie.

Plaats als eerste een reactie