Premium

De inspiratie van Anne Koning: 'Mocht je nog niet woke zijn, dan kun je hier je dag opvrolijken'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Anne Koning van Granny Amsterdam.

Anne Koning, fotografie Katja Kuhl

Deze week was Anne Koning, Managing Director Granny Amsterdam, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Hier haar 5 pic(k)s:

1. The most meta ad ever

'Classic opmerking in marketing is een prachtig campagne-concept dat dan alleen “nog even social gemaakt moet worden” en als een after thought op het bureau van een social creative belandt. Zo zonde is dat, aangezien een goed idee vrijwel altijd op social leeft. En het transformeren van een TVC naar social dan uiteindelijk vaak een geresized ad wordt (gericht op clicks) in plaats van engagement, gevoel, herkenning en merkliefde bij de consument aanwakkeren.

Een steengoed en inspirerend voorbeeld van een "social first" idee waarbij uitgegaan wordt van hoe de consument reclame consumeert en waar ze hem als eerste gaat zien en vervolgens over praat, is de Instagram-commercial van Oatly (kijk tot het eind).

Enjoy! Campaign envy gegarandeerd 👌.'

Advertentie
advertisement

2. Prachtige reclame, strakke PR en een slimme manier om onderdeel te worden van populaire cultuur

'Het is je vast niet ontgaan, maar deze week komt de film House of Gucci van Ridley Scott uit. Als liefhebber van populaire cultuur, film, tv en lifestyle volg ik deze release en bijbehorende iconische cast uiteraard. De creative marketing rondom deze film alleen al verdient een appreciation post voor de fantastische look and feel van letterlijk alle assets die uitgerold worden (key art, trailer).

Behalve dat deze film er uiteraard een is waarbij je gaat kijken voor de cast (met Lady Gaga, Adam Driver, Jared Leto, Jeremy Irons en Al Pacino) blijf je automatisch ook plakken voor de fashion. Wie kan er nu geen kleur gebruiken in deze grijze dagen en alles behalve opliftende pandemic vibes?

De beelden van de première in London met Lady Gaga op de rode loper gingen de wereld over en afgelopen week kwam daar Gaga's support voor Britney bij.

All in all een briljant voorbeeld van prachtige reclame, strakke PR en een slimme manier om totaal onderdeel te worden van populaire cultuur and the latest conversation op het internet. Een must watch voor deze week.'

Lady Gaga bij de première van House of Gucci
Lady Gaga bij de première van House of Gucci

3. Mocht je nog niet woke zijn, dan kun je hier je dag opvrolijken

'Mijn volgende pick van de dag is dit keer wat dichter bij huis, maar zeker een bron van inspiratie wereldwijd: Het Nieuwe Spelalfabet. Een super-eenvoudig idee, dat doordat iedereen zich erin kan herkennen voor mega-impact en engagement zorgt. Een idee dat recht vanuit het hart komt en voor iedereen bedoeld is. Wat mij betreft de hoofdingrediënten van een geschikte campagne.

Als je je bedenkt dat het Nederlandse spelalfabet uit bijna alleen (24!) mannennamen bestaat, op 2 na: Maria en Xantippe, werd het hoognodig tijd een alfabet te initiëren die de Nederlandse samenleving wél representeert. Zo bedacht Jill Mathon samen met fotograaf Desiré van den Berg het idee om het alfabet te vernieuwen. De twee bundelden hun krachten met hoogleraar naamkunde Gerrit Bloothooft en het feministische platform De Bovengrondse.

Wat zo geweldig en inspirerend aan dit initiatief en creatieve idee is, is dat het laat zien waarom representatie zo belangrijk is van kinds af aan. Hoe het beeldvorming, maar ook taalgebruik beïnvloedt - al dan niet bewust of onbewust. Het Nieuwe Spelalfabet zet je aan het denken waarom het alfabet eigenlijk zo exclusief (wit en mannelijk) is en biedt alternatieven vanuit de motivatie bij te dragen aan gelijkwaardigheid voor alle mensen.

Mocht je nog niet woke zijn, dan kun je hier je dag opvrolijken. Voor iedereen die al jaren wakker is, maar nog niet van dit initiatief had gehoord: enjoy!'

Het Nieuwe Spelalfabet
Het Nieuwe Spelalfabet
Anne Koning speelt Het Nieuwe Spelalfabet
Anne Koning speelt Het Nieuwe Spelalfabet

4. Weinig ego, veel liefde

'Instagram en Tik Tok zijn uiteraard een bron van inspiratie als gaat om creativiteit en the latest on the web. Er zijn op deze socials een aantal mensen die (mij) enorm inspireren als het gaat om waanzinnige creatieve ideeën, hoe je gebruik maakt van het platform, maar bovenal een reden vormen om door Insta en/of TikTok te scrollen.

Mijn top 5 lijstje van must-follow voor je dagelijkse inspiratie, denkwerk en feel good:

i. Marketing Vrouw. Een fantastische dame die onvermoeid vertelt over anti-racisme, diversiteit en inclusie. Wat haar zo inspirerend maakt is dat ze zowel weet hoe je Insta goed kunt inzetten voor je bereik, als laat zien hoe je alleen samen tot nieuwe inzichten komt.

ii. Kevin B Perry. Deze gast is een waanzinnig goede stop-motion animator. Zijn werk blijft je verbazen en precies als je je afvraagt: "Hoe dan?", post hij een "how to make this" video. Het type creatief dat niet alleen graag inspireert en mooie ideeën presenteert, maar anderen oprecht helpt om ook het beste uit zijn/haar werk/vak en zichzelf te halen. Weinig ego, veel liefde. Ga hem snel volgen.

iii. Britney. Sinds ze vrij is van haar curatorschap deelt Britney momenten uit haar leven die laten zien hoe gelukkig ze is, maar voor de oplettende kijker eigenlijk ontbloot wat haar gevangenschap met haar mentale en fysieke gezondheid deed. Je gaat letterlijk van oh no, naar oh yeah.

iv. De Woensdagwinkel is feel good, maar ook een bron van inspiratie. Bedacht door artdirector/creative Maartje Van Nimwegen. Het is echt super vet dat je heel futuristisch via twitter een live shopping event kunt bijwonen, maar hoe mooi is het dat je ook gewoon om de hoek je kleding kunt inruilen voor een goed doel of tweedehands een vet exemplaar patta's kunt scoren. De daadwerkelijke toekomst kan namelijk alleen bestaan als we bewuster consumeren en hergebruiken en lief zijn voor elkaar.

v. Als je wil lachen is Tik Tok the place to be, maar ik gebruik het met name voor allerlei hilarische en slimme life hacks. Van de Rotterdamse.poetsqueen tot Nikkietutorials. Je leven was nog nooit zo vermakelijk en makkelijk.'

Britney
Britney

5. Lachen om niet te huilen

'Tenslotte, de laatste pick van de week! Hoe anders dan deze week af te sluiten met het nieuws waar iedereen in Nederland het over heeft: de strengere Corona-maatregelen.

Onderstaand een overzichtje van de meest hilarische items in deze zware tijd; lachen om niet te huilen zeg maar. Inmiddels zit ik thuis met twee zieke kinderen die de "gewone" griep, gelukkig geen Roni, hebben. Dus ik ben mentaal al helemaal voorbereid op een vroege borrel vandaag.

- Als je nachtmerrie waarheid wordt: Kabinet erkent te late ingreep maar belooft te vroeg weer te versoepelen;

Drink wat moed in, aldus Fred (deze is te grappig). Highly relatable, al zeg ik zelf;

- Zelfliefde is natuurlijk super-belangrijk, altijd, maar zeker nu op deze dag van zwaar nieuws. Lotte van Eijk is wat mij betreft queen van de zelfliefde en humor, dus volg haar snel en ga gierend van het lachen je weekend in;

- The Reese Witherspoon challenge kan weer beginnen... zie meme 6;

- En een tip voor iedereen (inclusief Freek Vonk) die nu nog terug moet komen uit Zuid-Afrika: Groep Nederlanders verstopt zich 10 dagen in hotelkamer in Spanje om niet in quarantaine te hoeven.

Sterkte met de persconferentie straks.'

The Reese Witherspoon challenge kan weer beginnen
The Reese Witherspoon challenge kan weer beginnen

Komende week is Wouter Glaser (He/Him), Chief Growth Officer bureuanetwerk Ace en oprichter PR-bureaus Glasnost/Fitzgerald, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie