10 tips voor de beste publisher match

Succes in performance marketing is het resultaat van de juiste partnerships. Een samenspel tussen netwerk, adverteerder en publisher

Linehub

Het afgelopen jaar is gebleken dat affiliate marketing goed bestendig is tegen de coronacrisis. Met een landelijke groei van e-commerce vorig jaar van 7%, mag gezegd worden dat in 2020 performance marketing floreerde. Via affiliate netwerken, zoals Daisycon, vonden (e-)retailers een manier om online top of mind te blijven bij hun doelgroep, waardoor ze hun bedrijven zagen groeien.

Affiliate marketing is niet simpelweg een knop aanzetten bij een affiliate netwerk en achterover leunen tot het geld binnenstroomt. Het is een verhaal over partnerships en een samenspel tussen netwerk, adverteerder en publisher. Wij geven daarom 10 tips hoe je als adverteerder aan de slag kunt met het vinden van de juiste publishers voor jouw campagnes.

Affiliate Marketing 101

Bij affiliate marketing fungeert de affiliate (publisher) als tussenpersoon bij het samenbrengen van de verkoper (adverteerder) en de koper (consument). De adverteerder stelt een campagne beschikbaar en de publisher gaat hier vervolgens mee aan de slag om de adverteerder te promoten. Publishers ontvangen een commissie wanneer de consument een gewenste conversie levert, zoals het overgaan tot een aankoop. De keuze met welke partners je in zee gaat, maakt of kraakt daarom het slagen van je performance marketing activiteiten.

Verschillende publishers

Je hebt je als adverteerder aangemeld bij een affiliate netwerk, zoals Daisycon, of zit eraan te denken om dit te doen. Dit is het moment om te definiëren welke publishers interessant kunnen zijn voor het promoten van jouw campagne. Er zijn veel verschillende type publishers beschikbaar in een affiliate netwerk, zoals Social Media (influencers), SEA, Google CSS Partners, promotiecode publishers, Webshops (check-out marketing), Print (insert marketing) en nog veel meer. Performance marketing bedient hierdoor de hele customer journey: van de eerste zichtbaarheid tot na de sale. Elke publisher voegt daarom met hun eigen media een waarde toe aan de customer journey van jouw klant. Het is erg afhankelijk van jouw doelstellingen welke publishers, of een combinatie ervan, het beste bij je past.

Succesvolle match door efficiënte acquisitie

Het publisherlandschap wordt wel eens als ‘onoverzichtelijk’ ervaren. Er zijn dan ook veel diverse partijen actief: van micro-influencers tot grote internationale corporates. Een efficiënte publisher acquisitie helpt je om erachter te komen wat een interessante partner kan zijn.

Philip Lasance, Media Planner bij Daisycon zegt hierover: “Eén ding kan ik je verzekeren: wanneer je een publisher spreekt die enkel en alleen geïnteresseerd is in de hoogte van je commissie, dan heb je een verkeerde partner gevonden. Want geld alleen, mag niet de drijfveer zijn voor een publisher om een affiliate campagne te promoten.”

Het is van belang om je in de publisher te verplaatsen: waar komt het bereik vandaan, waarom bezoeken mensen juist die website of dit platform en welke ‘oplossingen’ voor welke ‘problemen’ worden er aangereikt? Vervolgens is het jouw taak als adverteerder om deze partners te overtuigen om zich aan te sluiten bij jouw campagne. Wees er tevoren bewust van dat elk type publisher ook om een andere acquisitiebenadering vraagt. Bijvoorbeeld wat betreft materiaalbenodigdheden: waar een influencer vooral behoefte heeft aan een gratis productsample en een uitgebreide media-kit, kan een grote publisher met een eigen webshop een product feed nodig hebben met bijkomende eisen.

10 praktisch tips voor de perfecte publisher match:


1. Maak een goede campagneomschrijving
Een publisher bepaalt of een affiliate campagne interessant is om te promoten aan de hand van commissie, cookie time, keuringstermijn, publisher guidelines (spelregels), achtergrondinformatie van je merk en de belangrijkste USP’s voor de campagne. 

2. Link naar je affiliate campagne op je website
Voeg een ‘partner’ of ‘affiliate’ link toe aan de voettekst van je website die publishers vervolgens naar meer informatie over partnerprogramma’s en campagne-omschrijvingen brengt. Adverteerders die bijvoorbeeld met een affiliate campagne zijn aangesloten bij Daisycon kunnen direct een persoonlijke link ophalen vanuit hun dashboard. 

3. Activeer bestaande klanten
Potentiële publishers zijn vaak al bekend met je merk ruim voordat je een affiliate campagne start. Experimenteer met links in e-mailhandtekeningen van je medewerkers of voeg een link naar je campagne-omschrijving toe op je bedankpagina. Maak gebruik van mond-tot-mond-reclame en de kracht van de verborgen influencers in je bestaande klantenbestand.

4. Google je belangrijkste zoekwoorden
Onderzoek welke combinatie van woorden relevant is voor het product dat je aanbiedt en denk hierbij ook aan long tail keywords. Naast concurrenten, kunnen er ook interessante publishers naar voren komen die domineren op de eerste pagina en dus interessant kunnen zijn voor jouw campagne.

5. Maak een GAP-analyse
Bij je zoektocht naar publishers kom je ook jouw concurrentie tegen. Het analyseren van de website van de concurrentie die ook gebruikmaakt van affiliate campagnes kan waardevolle publishers opleveren. 

6. Sluit partnerships met indirecte concurrenten
Staar je niet blind op directe concurrentie. Onderzoek of je een partnership kunt sluiten met partijen wanneer jullie doelgroepen overeenkomen, maar niet in elkaars vaarwater zitten. Een accountmanager van een affiliate netwerk kan hierin als tussenpersoon helpen.

7. Bouw een persoonlijk netwerk
Word lid van online fora en communities van je branche en deel je kennis door een bijdrage te leveren aan discussies. Hierdoor bouw je voor de lange termijn een netwerk op van waardevolle partners.

8. Verstuur uitnodigingen en nieuwsbrieven via je affiliate netwerk
Affiliate netwerken delen op regelmatige basis acties en persberichten van adverteerders met hun publisher base middels een nieuwsbrief. Zo worden met één druk op de knop duizenden publishers bereikt en op de hoogte gebracht van jouw campagne.

9. Verstuur persoonlijke uitnodigingen
Voor het opbouwen van een succesvolle publisher base, moet je gemiddeld 250-300 gerichte uitnodigingen sturen. Daarbij helpt het om een standaard e-mailtemplate te gebruiken die persoonlijk, kort en relevant is. Verwijs voor meer informatie over het partnerprogramma naar je website.

10 Influencer gifting
Een goede manier om het ijs te breken met publishers is een onverwacht cadeautje sturen, bijvoorbeeld een sample van je eigen product. Iedereen is dol op gratis goodies en dat uit zich vaak in de wet van wederkerigheid: positieve reacties.

 

Tot slot

Het vinden van de juiste publisher gaat dus om meer dan je enkel aanmelden bij een afilliate netwerk. Het is een partnership met een wederzijds begrip voor elkaars business. Met deze 10 tips ben je hopelijk weer een stapje verder in het optimaliseren van jouw performance marketing activiteiten. Succes!

 

Plaats als eerste een reactie