Creativiteit in tijden van nood en quarantaine

De wereld zit op slot. Veel merken verroeren even geen vin. Wat brengt deze 'safe-mode' ons op het creatieve vlak?

Campagnes worden afgezegd. Bureaus en opdrachtgevers sluiten de deuren, voor zolang het nodig is, en sommige wellicht definitief. De coronacrisis raakt de creatieve industrie hard.

Toch zijn dit soort outbreaks en zelfs apocalypsen in het verleden juist de inspiratiebron geweest voor campagnes. Creatie in tijden van nood.

No more drama

De Britse zorgwaakhond NHS heeft niet alleen een uitstekende staat van dienst voor wat betreft de zorg. Met grote regelmaat serveren zij ook hoogwaardige campagnes. Voor het derde achtereenvolgende jaar vragen zij aandacht voor verschillende vormen van zorg met de campagne ‘Help us, help you’.

Onbedoeld is de laatste campagne van de NHS actueler dan ooit: gebruik je gezonde verstand en raadpleeg indien nodig een expert. M&C Saatchi deelt hun chill pills uit met knipoog én goed advies: kort, krachtig en herkenbaar.

Onverklaarbaar

In tijden van nood, keert men (terug) naar het geloof. De volgende Super Bowl spot neem wel een heel verrassende wending als je het hebt over Goddelijke interventie...

Dagelijks treuren miljarden mensen over het overlijden van hun telefoon. De charging phone case heeft producent Mophie bepaald geen windeieren gelegd, getuige hun Super Bowl-spot van 2015. Het concept van Deutsch L.A. kent een super sterke opbouw en dito climax. Het enige nadeel van deze structuur is de minimale (en erg late) product placement met als gevolg de bekende reactie: geweldige reclame, maar van wie was het ook alweer!? Voor de statistieken: de regie was van Christopher Riggert naar een productie van Biscuit Filmworks.

Apocalypse Now

Apple - en in grotere mate Steve Jobs - leek wel eens last te hebben van een God complex. Gelukkig zijn zij ook niet vreemd van een beetje zelfspot, getuige de trailer van hun jaarlijkse Worldwide Developers Conference uit 2017.

De dikwijls ondergewaardeerde developer wordt voor de verandering op een voetstuk geplaatst. Daarnaast zullen de analoge apps hun bijrol met trots omarmen. De inleiding van de (zeer passende) soundtrack is even briljant gevonden. Regisseur Tom Kuntz, bekend van dé Old Spice-reclames, levert wederom waar voor zijn geld.

Nog groter dan verwacht

In levensbedreigende situaties leer je pas kiezen wat écht belangrijk voor je is. Lang leve de nieuwe Volkswagen Tiguan!

Of Deutsch L.A. geleerd heeft van voorgaande Mophie-tvc is misschien te veel van het goede. Duidelijk is wel dat ze deze keer enkele (slimme) keuzes maken: een verhaallijn die veel ruimte laat aan product placement én een open einde. Wederom draagt de muziek de spot en in dit geval dankzij de mood change: alhoewel de hoofdrolspelers stressend blijven rennen, vertelt de muziek een heel ander verhaal. En passent legt regisseur Nick Gordon het materialistische karakter van de Amerikaan bloot. Benieuwd of zij dit ook zo ervaren.

Opgeruimd staat netjes

De kracht van dit huishoudelijke apparaat zit hem in de naam. Ghostbusters eat your heart out. 

Het nieuwste stofzuigermodel aanprijzen onder mannen is niet bepaald een gemakkelijke klus. Jung von Matt pakte de uitdaging met beide handen aan, en leverde met regisseur Andreas Roth een van dé virals van 2011. Extra complimenten naar de moedige klant die het vertrouwen behield en dit uitbetaald kreeg in awareness én omzet. 

Enzo Greco is Motion Director bij Born05.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie