De succesfactoren van winnende campagnes

SAN heeft samen met MetrixLab een selectie SAN campagnes onderworpen aan een innovatieve, AI-gedreven creatieve evaluatie

SAN heeft in samenwerking met MetrixLab een ruime selectie ingezonden SAN campagnes onderworpen aan een innovatieve, AI-gedreven creatieve evaluatie. De centrale vraag was: in hoeverre kan AI de effectiviteit van reclame-uitingen voorspellen en daarmee winnende SAN accenten onderscheiden?

MetrixLab heeft ACT Instant ingezet om deze vraag te beantwoorden. Dit voorspellend model achter de door MetrixLab gelanceerde onderzoeksmethode is gebaseerd op meer dan 16.000 geëvalueerde uitingen die in eerder onderzoek door ‘echte’ respondenten zijn beoordeeld. Het model kijkt of een uiting in staat is om aandacht te trekken, merk- en boodschapherinnering te realiseren en vervolgens merkinteresse of zelfs koopintentie te bevorderen? De grote voordelen van het gebruik van AI in plaats van vragenlijsten en respondenten voor dit type onderzoek zijn: snelheid, efficiency en schaalbaarheid.

 

Winnend SAN werk scoort fors boven gemiddeld

Deze manier van testen hebben ze op recente inzendingen losgelaten. Want hoe scoren deze dan en wat maakt een winnende uiting? 

Voor dit onderzoek zijn de geselecteerde cases gecodeerd door uitvoerig geteste algoritmen op meer dan 130 variabelen. De meer interpretatie gevoelige variabelen, zoals het gebruik van humor, emotie en het aantal boodschappen, werden gecodeerd door onderzoekers (verhouding AI vs menselijk: 70% vs 30%). In plaats van een door respondenten ingevulde vragenlijst leverde een voorspellend model vervolgens de uitkomsten over de verwachte effectiviteit.

En wat blijkt? Gemiddeld genomen doen alle ingezonden SAN cases het fors beter dan de benchmark. Ook is er een duidelijk verschil tussen de inzendingen en de uiteindelijke winnaars. 

Wat maakt winnend werk anders dan ander ingezonden werk? Lees verder op dpggrow.nl

Plaats als eerste een reactie