Ingenieuze campagne tegen vrouwenhaat in Jeruzalem

CAMPAGNEPRAAT | Hulde van ons panel: 'Deze campagne verlegt een steen in de rivier om de reguliere stroom te doorbreken'

Adverteerder: Israel Women’s Network en JCDecaux Israël    
Bureau: Cloudfactory Amsterdam, Blue Oyster Media en Adler Chomski, Tel Aviv        
Titel: Hidden portraits

 

MK: Adformatie legt ons deze keer een stevige campagne voor meneer Bol. Hidden portraits geheten. Het is een Israëlische outdooruiting met een mozaïekportret dat bestaat uit de beelden van duizenden vrouwen die in de loop der jaren in advertenties zijn beklad. Met als doel vrouwen hun rechtmatige aanwezigheid in het publieke domein, het straatbeeld terug te geven.

WAB: Ongelooflijk dat dit nodig is. Niet beseft dat dit speelde in Israel. Goed dat enkele partijen opstaan om hierover te protesteren. 

MK: Creatieve en mediabureaus die hun kracht en macht inzetten om de wereld te verbeteren. Dat is nog eens impact maken. Best stoer ook, want een uitgesproken mening kent altijd voor- en tegenstanders. En als bureau ben je vaak toch graag een allemansvriend. Hoe kijk jij hier tegenaan? 

WAB: Ik vind het zeker een dappere actie van alle betrokken partijen. Denk ook aan outdoorspeler JC Decaux, die echt wel voorzichtig omgaat met publieke opinie. Zo’n campagne die ingaat tegen een deel van het Israelische volk, zal wat oproepen. Hopelijk zelfs. Want de doelstelling is het tegengaan van beknotting. Waar wij in Nederland steeds vaker bepaalde verboden in outdoor proberen door te voeren (denk aan vlees in Haarlem), gaan deze partijen terecht hier tegen in. Een kleine extreme groep mag niet bepalen wat het grote publiek ziet. 

MK: Het concept speelt hier slim op in door de kijker op het verkeerde been te zetten. Het lijkt op het eerste gezicht een foto van een man, maar pas van dichtbij, zie je dat het de foto is opgebouwd uit beelden van vrouwen. Vrouwen die worden verfoeid door orthodoxe joden. Onwerkelijk toch?

WAB: Soms is er twijfel of ons vak er nog toe doet. Deze case toont aan dat je in onze sector ook goede dingen kan bewerkstelligen. Maar toch ook een kritische vraag: denk jij dit concept echt impact gaat maken, of is het toch vooral een PR-stunt? 

MK: Ook een goede PR-stunt kan een flinke impact maken. Kijk in Nederland maar naar iets als 'Ik heet Peter'. Dat ging door het social media-dak. Dat deed iets met mensen, zette ze aan het denken en startte de conversatie. Dat is wat je wil. Net aleen maar zenden. Niet eens of oneens, maar overgaan tot een echt en eerlijk gesprek. Deze uitingen hebben dat zeker in zich. De enige uitdaging in dit geval is dat het taboe misschien nog erg groot is. Dat men het er niet over durft te hebben. Bang is. En helaas kan reclame dat soort grote angsten niet wegnemen. Maar het gewenste effect is natuurlijk wel dat het een opstand teweeg brengt. 

WAB: Laten wehet oprecht hopen. Israël is (of was), los van het complexe Palestijnen-dossier, een Westers georiënteerd land. Dat in dat moderne land nu een klein groepje orthodoxe gelovigen de dienst uitmaakt, is merkwaardig. Goed dat door dit creatieve concept, het debat wordt aangezwengeld. Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk vooral PR zal zijn. Informatie over het bereik mist. Je zou stiekem willen dat heel Israel er mee vol hangt. Outdoor zichzelf bewijzend als massamedium. Een Google News search toont vooral Nederlandse hits. Dus weet niet zeker wat het daar qua PR heeft bereikt. Maar hoe dan ook: missie geslaagd qua intentie en opzet.

MK: Als vrouw ben ik er echt wel door geraakt. Ik ben een van die steeds weer tikkie naïeve mensen die denken dat dit soort issues allang niet meer van deze tijd zijn. En er telkens weer op gewezen worden dat dat helaas toch nog wel zo is. Daarom hulde voor deze actie. 

WAB: Lef is een van de belangrijkste eigenschappen in ons vak. We hebben het er vaker over dat we dat te weinig zien. Dat het allemaal wat te braaf geworden is. Maar het is toch echt: No guts, no glory. Iemand moet nu eenmaal een steen in de rivier verleggen om de reguliere stroom te doorbreken. Dat is met deze campagne gelukt. Hulde!

MK: Het Paard van Troje is echt een prachtige creatieve vondst. Ik hoop dat hij in een flinke draf ook Israel snel weer terug in de 21ste eeuw brengt. Want mannen die anno nu een afbeelding van een vrouw in het openbaar beledigend vinden, mogen van mij op de rug van dat paard in galop worden wakker geschud. We zeiden het vorige week bij Van Haren nog. En de kracht van de boodschap zit in de herhaling is het oude adagium. Dus here goes. Nog een keer, speciaal voor de orthodoxe mannen in Israël… Who run the world? GIRLS! 

Bekladde vrouwengezichten in outdoorcampagnes
Bekladde vrouwengezichten in outdoorcampagnes in Jeruzalem
Bekladde vrouwengezichten in outdoor-uitingen

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Vandaag over de awareness-campagne tegen vrouwenhaat in Jeruzalem. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie