Wakker Dier: 'Koop Jumbo-kip in plaats van AH-kip'

De dierenwelzijnsorganisatie legt Albert Heijn andermaal op de pijnbank. 'Jumbo doet wat volgens Albert Heijn niet mogelijk is.'

Wakker Dier zet 'Skip de AH-kip-campagne', tegen dieronvriendelijke kip van Albert Heijn voort met een nieuwe radiocommercial. De kern van de boodschap is dit keer dat de AH kip een slechter leven heeft dan de standaardkip van Jumbo. Wakker Dier: 'De kip krijgt bij Jumbo meer ruimte.'

'Albert Heijn slechtste welzijnseisen voor keurmerkloze kip'

Wakker Dier zegt in een toelichting op de campagne: 'Het overgrote deel van de kipproducten in supermarkten heeft nog geen Beter Leven keurmerk. Voor deze keurmerkloze kip hanteert iedere supermarkt zijn eigen welzijnseisen. Jumbo stelt de beste eisen, Albert Heijn de slechtste. De Jumbokip leeft met 13,5 per vierkante meter; de AH kip met zestien kippen per vierkante meter in een overvolle stal. Ook groeien de kippen bij Jumbo langzamer en hebben zij "natuurlijk daglicht".' Wakker Dier-woordvoerder Anne Hilhorst concludeert dan ook: 'Jumbo doet wat volgens Albert Heijn niet mogelijk is.'

Jaar na jaar op je donder

De nieuwe radiocommercial is de zoveelste actie van Wakker Dier om Albert Heijn in beweging te krijgen. Eerder was er al een 'Skip de AH-kip-radio- en tv-campagne', reed Wakker Dier pesterig met een billboardwagen achter bezorgauto's van Albert Heijn aan, en werd de oproep gedaan om kaartjes achter te laten in de winkels met de boodschap “Ik skip de AH kip”.

Albert Heijn liet in het verleden meermaals weten de kritiek van Wakker Dier niet terecht te vinden. Het stelde onder meer dat de AH-kip dezelfde leefruimte heeft als kippen van andere supermarkten. (Lees uitgebreide analyse hier: Jaar na jaar op je donder van Wakker Dier, wat doet dat met het merk Albert Heijn?) Maar Wakker Dier houdt vol dat de werkelijkheid anders is. Hilhorst: 'Het is wetenschappelijk aangetoond dat de dichtheid die Albert Heijn hanteert, schadelijk is. De dichtheid is zo hoog dat kippen worden beperkt in hun beweging, over elkaar heen gaan lopen en elkaar bekrassen.'

Leiderschap tonen

Hilhorst vindt dat Albert Heijn leiderschap zou moeten tonen door over te schakelen naar minimaal één ster voor alle kipproducten. 'Het onafhankelijke keurmerk is niet alleen beter voor de kippen, maar ook voor de consument. Het zorgt ervoor dat de consument weet wat hij koopt. Bij één ster leven de kippen met twaalf per vierkante meter. Dat moet de ondergrens zijn.'

Reacties: 3

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Hans Breuker
Wakker Dier is lekker bezig. Ik zou zo graag willen weten wat het nou werkelijk scheelt in de inkoop van Albert Heijn.
Die struisvogelpolitiek kan echt niet meer. En wijzen naar andere supermarkten terwijl je zelf marktleider bent is sneu. Zet de toon. Neem de leiding. Zet jezelf niet zo voor schut.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Gerald Sweers
Wakker dier moet stoppen met bedrijven als AH te chanteren. Ze kunnen beter het beter leven logo promoten. Naar mate dat bekender is zullen de mensen die het kunnen betalen wel voor kip met ster gaan. Maar er blijven altijd mensen die zich dat niet kunnen veroorloven. Die zullen vlees zonder ster blijven kopen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Sheema
AH heeft altijd beter gesorteerd kip . Ze hebben scharrelkip, biologische kip, Franse kip . Jumbo heeft slecht gesorteerd kip . Keuze is heel weinig en ziet er nooit hygiënisch uit .
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie