20 adviseurs uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht krijgen opleiding Urban Communication

‘Uniek dat professionals uit vier grootste gemeenten intensief van elkaar gaan leren’

De nieuwe opleiding Urban Communication is op maat ontwikkeld in samenwerking met opleidingsinstituut SRM. ‘De vier grote gemeenten hebben vergelijkbare vraagstukken. De culturele verscheidenheid, diversiteit in bewoners, het werken binnen stedelijke netwerken, samenwerking met de bewoners in de stad en de bestuurlijke omgeving vragen om andere taken en expertise van gemeentelijke communicatieadviseurs. Geen van de standaard opleidingen voldeed aan deze behoefte’, aldus een van de initiatiefnemers Iris Smid op de site van de Utrechtse Communicatiekring. Smid is sinds begin deze maand senior communicatieadviseur organisatieontwikkeling en datagestuurde beleidsontwikkeling bij gemeente Utrecht, daarvoor communicatiestrateeg in Rotterdam.

Wijkcentra

Twintig communicatieadviseurs van de vier grote steden volgen komende maanden de leergang, medior adviseurs die al een bepaalde ervaring hebben, vijf van elke gemeente. De locaties worden bij de praktijkcase gezocht in bijvoorbeeld wijk- of buurtcentra in een van de vier steden. Hierdoor sluit de opleiding Urban Communication aan bij wat er in de wereld van gemeentelijke communicatieprofessionals speelt.

Zeven modules

SRM is na een selectietraject gekozen om de opleiding Urban Communication vorm en inhoud te geven. De opleiding bestaat uit zeven modules van twee dagen, met onder andere ruime aandacht voor coachend adviseren, dialoogvaardigheden, accountability, werking van het brein, gedragsbeïnvloeding, bestuurlijke sensitiviteit en inspiratiesessies over beeldtaal, creatieve werkvormen en medialogica. In elke module is er ruimte voor een praktijkcase die de deelnemers met elkaar uitdiepen en van advies voorzien.

‘Het is uniek dat professionals uit vier gemeenten intensief met en van elkaar gaan leren in de stad zelf’, aldus Gonda Duivenvoorden, programmamanager Communicatie bij SRM.

De ambitie van de initiatiefnemers is om in 2018 met een tweede groep te starten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie